بورسیه دانشگاه فرهنگیان

در سال جاری، سازمان سنجش برای جذب دانشجویان نمونه و داوطلبان، تغییرات زیادی در کنکور سراسری انجام داده است. از جمله این تغییرات می توان به تأثیر سوابق تحصیلی به میزان ۴۰ درصد قطعی و حذف دروس عمومی اشاره کرد. همچنین، پس از اعلام نتایج اولیه و انتشار دفترچه انتخاب رشته، مسئله مدارک دوگانه فرهنگیان نیز به یکی از دغدغه های داوطلبان تبدیل شده است. یکی از سوالات متداول در این زمینه، مدرک دوگانه یا بورسیه دانشگاه فرهنگیان چیست؟تا پایان مقاله انتشارات گیلنا همراه باشید.

به طبق دفترچه منتشر شده برای انتخاب رشته در سال جاری، دانشجویان می توانند در دانشگاه های دولتی دیگر با توجه به رشته های درخواستی، طرح بورسیه دانشگاه فرهنگیان را دنبال کنند و به مدت دو سال در آنجا تحصیل کنند. سپس پس از گذراندن دروس ارائه شده در دانشگاه مشارکت کننده و تایید صلاحیت های عمومی (مصاحبه آموزش و پرورش)، پرونده دانشجو به دانشگاه فرهنگیان ارسال می شود و ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان انجام می شود. با توجه به کمبود اطلاعات در مورد نحوه دریافت بورسیه فرهنگیان، در ادامه به بررسی جزئیات و شرایط دریافت بورسیه فرهنگیان پرداخته شده است.

بورسیه دانشگاه فرهنگیان به چه معناست؟

هر سال، آموزش و پرورش به دو روش برای جذب معلمان اقدام می کند؛ شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان و ثبت نام در آزمون استخدامی آموزش و پرورش. اما در سال جاری برای اولین بار، مسئله تحصیل در دوره فرهنگیان در ارتباط با دانشگاه های دولتی به نام مدارک دوگانه یا بورسیه دانشگاه فرهنگیان بحث شده است. اما سؤالی که برای بسیاری از داوطلبان و علاقه مندان مطرح شده است این است که بورسیه دانشگاه فرهنگیان چیست و چه تفاوتی با تحصیل در دانشگاه فرهنگیان دارد؟

لیست قیمت محصولات انتشارات گیلنا
ادامه

برای پاسخ به این سوال، باید بیان کنم که در سال جاری، دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار طرح تحصیل دوره فرهنگیان مشترک با دانشگاه های دولتی را با عنوان “بورسیه فرهنگیان” یا “مدارک دوگانه” معرفی کرده است. طبق این طرح، داوطلبان کنکوری که در دانشگاه فرهنگیان قبول نشوند، می توانند با توجه به دفترچه انتخاب رشته، رشته های موجود در دانشگاه های دولتی دیگری که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است را انتخاب کنند.

دانشجویان پس از اعلام نتایج کنکور و در صورت قبولی در رشته ی انتخابی، باید در دانشگاه مشارکت کننده ثبت نام کرده و تا ۲ سال در آن دانشگاه تحصیل کنند. پس از پایان دو سال تحصیلی و با گذراندن دروس و واحدهای مشخص شده، پرونده دانشجو برای ادامه تحصیل به دانشگاه فرهنگیان ارسال می شود و ادامه روند تحصیل در این دانشگاه صورت می گیرد.

همچنین برای ارتباط با تیم مشاوره استاد سامان مطلبی با شماره های ۱۹۶۸۵۳۶-۰۹۱۲ و۶۶۵۵۲۶۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

بورسیه دانشگاه فرهنگیان

شرایط لازم برای دریافت بورسیه فرهنگیان عبارتند از:

کسب تراز لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان، که در سال جاری تغییر یافته و به ۶۰۰۰ رسیده است.

عبور از مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی در دانشگاه مشارکت کننده.

داوطلبان کنکوری که توانسته اند تراز بالای ۶۰۰۰ را کسب کنند، می توانند با انتخاب رشته های موجود در بورسیه فرهنگیان، شانس خود را برای پذیرش امتحان کنند.

تمامی ضوابط و شرایط دریافت بورسیه فرهنگیان و همچنین بخش مصاحبه تخصصی و بررسی صلاحیت های عمومی برای قبولی در دانشگاه های شرکت کننده در طرح تحصیل دوره فرهنگیان مشترک با دانشگاه های دولتی، مطابق با دانشگاه فرهنگیان است و داوطلبان می توانند با توجه به آنها رشته ی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

برنامه های تلویزیونی انتشارات گیلنا
ادامه

متقاضیانی که در آزمون سراسری شرکت کرده اند باید شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان و کسب حداقل تراز لازم برای قبولی را داشته باشند. توصیه می کنیم داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط دانشگاه فرهنگیان، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایند.

رشته های دارای بورسیه در دانشگاه فرهنگیان:

تا این بخش از مقاله به سوال “بورسیه فرهنگیان چیست” پاسخ داده شده و شرایط دریافت این بورسیه به علاقه مندان توضیح داده شده است. اما داوطلبان باید اطلاعاتی درباره رشته های دارای بورسیه فرهنگیان نیز داشته باشند تا بتوانند رشته  های مناسب را انتخاب و انتخاب درستی داشته باشند. علاقه مندان باید توجه داشته باشند که رشته های دارای بورسیه دانشگاه فرهنگیان، همانند رشته های دانشگاه فرهنگیان هستند و بر اساس رشته ی تحصیلی دبیرستان خود، رشته ای را انتخاب نمایند.

با توجه به ستون “دانشگاه یا پردیس محل تحصیل/محل خدمت” که در جداول رشته های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان در دفترچه های انتخاب رشته آمده است، تنها رشته هایی که توضیحات دو سالانه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آن ها آورده شده است، رشته های دارای بورسیه فرهنگیان هستند و سایر رشته ها مربوط به دانشگاه فرهنگیان می باشند و دانشجویان همه چهار سال را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کنند. به منظور راهنمایی بیشتر داوطلبان، لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ برای دریافت بورسیه تحصیلی فرهنگیان در گروه های آزمایشی مختلف آورده شده است.

نحوه پذیرش بورسیه در دانشگاه فرهنگیان

  1. مصاحبه اولیه: علاقه مندانی که شرایط لازم برای دریافت بورسیه فرهنگیان را دارند، باید همانند داوطلبان دانشگاه فرهنگیان در مصاحبه اولیه آزمون شرکت کنند و نمره قبولی را در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان کسب کنند.
  1. آموزش در دانشگاه: پس از قبولی در مصاحبه بورسیه فرهنگیان، داوطلبان می بایست در دوره کارشناسی، به مدت دو سال تحصیلی (۴ ترم) در دانشگاهی که در طرح بورسیه شرکت می کنند، تحصیل کنند.
  1. بررسی صلاحیت عمومی: قبل از ورود و در طول تحصیل، تمامی مصاحبه ها و بررسی صلاحیت های عمومی گزینش در دانشگاه های دولتی، از جمله دانشگاه فرهنگیان، انجام می شود.
  1. واحدهای درسی: طبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرفته شدگان باید واحدهای درسی “دانش تربیتی عام” و “دانش تخصصی محتوایی” را طبق برنامه درسی توافق شده در دانشگاه مشارکت کننده، بگذرانند. همچنین واحدهای درسی “دانش محتوایی-تربیتی”، “مهارتی” و “کارورزی” نیز در دانشگاه فرهنگیان گذرانده خواهند شد. دروس اختیاری نیز توسط هر دو دانشگاه ارائه می شوند و داوطلبان باید آن ها را بر اساس چارت درسی تکمیل کنند.
  1. تایید صلاحیت عمومی: پس از گذراندن ۴ ترم تحصیلی (که حداکثر مدت مجاز آن ۳ سال است)، دانشجویان باید توسط هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش، صلاحیت عمومی خود را تایید کنند. در صورت قبولی، پرونده تحصیلی آن ها جهت ادامه تحصیل و گذراندن واحدهای درسی دیگر، به دانشگاه فرهنگیان ارسال می شود.
بهترین ساعات مطالعه روزانه
ادامه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای