سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی

برای کمک به شما در تخمین بهتر نتیجه خود در زمان کنکور و قبل از دریافت رتبه نهایی، می خواهم انواع سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی را به شما معرفی کنیم.

در این مقاله از انتشارات گیلنا، به معرفی انواع سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی می پردازیم. با آگاهی از این موارد، شما می توانید در زمان ثبت نام کنکور سراسری، از این سهمیه ها با درصدهای مختلف استفاده کنید و بهترین نتیجه را برای خود پیش بینی کنید. سهمیه ها تأثیر قابل توجهی در رتبه نهایی شما خواهند داشت و ممکن است در طول زمان تغییراتی در آنها صورت بگیرد یا وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وضعیت کلی سهمیه ها را نسبت به سال گذشته تغییر دهد.

در کنکور سال ۱۴۰۳، انواع سهمیه ها براساس نحوه برگزاری آزمون متفاوت نخواهند بود. به عبارت دیگر، ساختار آنها در سال های اخیر تغییر زیادی نکرده است و تنها تغییرات کوچکی در برخی از موارد رخ داده است. انواع سهمیه های موجود در کنکور عبارتند از:

  1. سهمیه مناطق که به دو دسته بومی و غیربومی تقسیم می‌شوند.
  2. سهمیه ایثارگران.
  3. سهمیه مناطق محروم.
  4. سهمیه بهیاری.

با آشنایی به این نمونه های سهمیه، می توانید در زمان ثبت نام کنکور، در صورت داشتن شرایط لازم، از سهمیه های مربوطه بهره مند شوید و در نهایت به نتیجه مطلوب در کنکور سراسری دست یابید.

برای آشنایی با بهترین دبیر شیمی سطح کشور(استاد عارف ربیعیان) وارد لینک شوید.

سهمیه مناطق چیست

شناخت بهتر انواع سهمیه‌ها در کنکور، مانند سهمیه مناطق بومی و غیربومی، به شما کمک می‌کند. در اینجا، به تشریح این نوع سهمیه‌ها در کنکور می‌پردازیم و ساختار جملات را تغییر می‌دهیم.

یکی از انواع سهمیه‌ها در کنکور، سهمیه مناطق بومی و غیربومی است. به عنوان مثال، اگر در شهری مانند تهران به دنیا آمده‌اید و در سه سال آخر دوره دبیرستان خود نیز در این شهر تحصیل کرده‌اید، استان بومی شما تهران خواهد بود. در تعیین سهمیه بومی یا غیربومی در کنکور سراسری، سه سال پایانی تحصیلات شما اهمیت دارد. مناطق براساس سهمیه به مناطق شماره ۱، مناطق شماره ۲ و مناطق شماره ۳ تقسیم می‌شوند. مراکز اصلی استان‌های بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و شمیرانات تهران و غیره در دسته مناطق شماره یک قرار می‌گیرند. همچنین، مناطق شماره ۲ شامل سایر استان‌ها و برخی از شهرهای مرکزی آنها است. سهمیه مناطق بومی و غیربومی شماره ۳ به روستاها و شهرهای کمتر مرکزی در استان‌های دیگر اختصاص داده می‌شود.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه
ادامه

سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته تجربی بر اساس گزینش بومی تغییر خواهد کرد. گزینش بومی یا بومی‌گزینی در فرآیند انتخاب رشته در کنکور سراسری، فرصت قبولی داوطلبان را در دانشگاه‌های استان‌های بومی خود افزایش می‌دهد.

هرچه درصد گزینش بومی بیشتر باشد، احتمال قبولی داوطلبان بومی در دانشگاه‌های استان‌های بومی خودشان چندین برابر می‌شود.

در روند انتخاب رشته در کنکور سراسری، نوع گزینش و قبولی در دانشگاه‌ها به گونه‌ای است که در افزایش شانس قبولی داوطلب، علاوه بر بوم بودن، استان بومی و استان‌های همجوار آن نیز نقش مهمی دارند.

بومی‌گزینی برای رشته‌های پرطرفدار به نسبت ۶۰ به ۴۰ است. به این معنی که ۶۰ درصد ظرفیت هر کد رشته در دانشگاه‌های استان‌های بومی به داوطلبان بومی اختصاص دارد.

رشته‌های بومی در سهمیه کنکور ۱۴۰۳ به سه دسته رشته استانی، ناحیه‌ای و قطبی تقسیم می‌شوند.

  • رشته‌های استانی: رشته‌هایی که در بیشتر دانشگاه‌های استان‌های کشور موجود هستند.
  • رشته‌های ناحیه‌ای: رشته‌هایی که تعدادی استان مجاور با هم یک ناحیه را تشکیل می‌دهند.
  • رشته‌های قطبی: رشته‌هایی که تعدادی ناحیه مجاور با هم یک قطب را تشکیل می‌دهند.
سهمیه های کنکور 1403 رشته تجربی

سهمیه ایثارگران

در کنکور ۱۴۰۳، یکی از انواع سهمیه‌ها سهمیه ایثارگران و خانواده‌های شهیدان است. وزارت علوم تعرفه و درصد دریافت سهمیه هر فرد را در این نوع سهمیه تعیین کرده است. شرایط و درصد سهمیه در این نمونه سهمیه به شرح زیر خواهد بود:

  • همسر و فرزندان یک شهید، آزادگان و همچنین همسر و فرزندان آنان، جانبازان کشوری که دارای ۲۵ درصد جانبازی به بالا هستند و همسر و فرزندان آنان دارای ۲۵ درصد سهمیه کنکور می‌باشند. در نظر داشته باشید که ۲۵ درصد از ظرفیت هر رشته در هر دانشگاه به این افراد اختصاص داده شده است.
  • سهمیه ۵ درصدی نیز برای افرادی مانند جانبازانی که کمتر از ۲۵ درصد جانبازی دارند و همچنین همسر و فرزندان آنان در نظر گرفته شده است. افرادی که بیشتر از ۶ ماه در جبهه فعالیت نموده‌اند نیز دارای درصد سهمیه می‌باشند و فرزندان و همسرشان نیز از این سهمیه بهره‌مند خواهند شد.

با در نظر گرفتن این شرایط، می‌توانید از سهمیه ایثارگران استفاده نمایید.

همچنین، شرایط سهمیه شهیدان برای سایر اعضای خانواده عبارتند از: مادر، خواهر، برادر و پدر شهیدان نیز از سهمیه ۲۵ درصدی برای کنکور سال ۱۴۰۳ بهره‌مند خواهند شد.

در هنگام بررسی انواع سهمیه‌ها در کنکور، مانند سهمیه ایثارگران، باید به این نکته توجه کنید که هر فرد باید ۷۰ درصد نمره مورد نیاز برای قبولی در رشته مد نظر خود را داشته باشد تا بتواند این درصد از سهمیه را دریافت کند.

برای ارتباط با مشاوران اوج یادگیری میتوانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۵۲۶۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تکنیک زمان های نقصانی
ادامه

سهمیه بهیاری

در کنکور، مجموعه‌ای از سهمیه‌ها وجود دارند که برای تعیین سهمیه هر فرد در آزمون کاربرد دارند. یکی از انواع سهمیه‌های مهم در کنکور سهمیه بهیاری است. سهمیه بهیاری به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط مشخصی را دارا باشند. این سهمیه دارای ۵ درصد است و فقط افرادی که از سهمیه‌های دیگر مانند سهمیه مناطق محروم استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند. سهمیه بهیاری از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۴ برای پرستاران در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۶، برخی رشته‌ها مانند اتاق عمل و هوشبری نیز از این سهمیه بهره می‌برند. با رعایت این شرایط، اگر شما شرایط مورد نیاز را داشته باشید، می‌توانید از سهمیه بهیاری استفاده کنید. این سهمیه یکی از انواع سهمیه‌های مورد استفاده در کنکور ۱۴۰۳ است و برای رشته‌های نوبت روزانه، شبانه و آزاد در دانشگاه‌ها به کار می‌رود.

مدارک موردنیاز برای سهمیه بهیاران

برای استفاده از سهمیه بهیاران، شما باید مدارک زیر را داشته باشید:

  1. دیپلم بهیاری نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله) یا دیپلم بهیاری نظام جدید آموزش متوسطه (سه ساله) به همراه دریافت مدرک پیش دانشگاهی که توسط وزارت آموزش و پرورش تأیید شده باشد. مدرک پیش دانشگاهی باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ دریافت شده باشد.
  2. داشتن حدنصاب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد. این نمره باید بیشتر از ۷۰ درصد باشد.

لازم به ذکر است که شما باید استان بومی خود، که محل خدمت (محل اشتغال) بهیاری است، را انتخاب کنید. شما مجاز به انتخاب محل‌های ایجاد شده در استان‌های همجوار نیستید. در صورتی که این ضابطه رعایت نشود، در صورت قبولی، قبولی شما لغو خواهد شد.

دوره تحصیل شما باید طبق آئین‌نامه آموزشی مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته مقرر شده توسط شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی باشد. شما مجاز به انتقال و جابجایی در طول دوره تحصیل نیستید.

برنامه آموزشی شما باید مطابق برنامه آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری که توسط شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی تصویب شده است، باشد. دروسی که در دوره بهیاری گذرانده‌اید، در مقطع کارشناسی پیوسته تطبیق واحد نمی‌شوند و شما ملزم هستید تمامی دروس مقطع کارشناسی پیوسته را بگذرانید.

اگر شما علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری هستید و شرایط اعلام شده را رعایت می‌کنید، باید در تقاضانامه ثبت نام اینترنتی، علاوه بر انتخاب یکی از سهمیه‌ها، وضعیت خود را با علامت‌گذاری قسمت مربوطه مشخص کنید و همچنین استان محل خدمت خود را (استان محل اشتغال به حرفه بهیاری) در تقاضانامه ثبت نام اعلام کنید.

سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم نیز یکی از انواع سهمیه‌های موجود در کنکور سراسری است که هر سال برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود به منظور ورود آنها به دانشگاه. سهمیه مناطق محروم تنها برای افرادی که در مناطق محروم در ایران زندگی می‌کنند، تعلق می‌گیرد. این سهمیه دارای ۳۰ درصد است و معمولاً رشته‌های مهمی مانند دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و سایر رشته‌های مشابه را شامل می‌شود. تنها افرادی که سه سال آخر تحصیل خود را در مناطق محروم سپری کرده‌اند، می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. همچنین، اگر بلایای طبیعی مانند سیل یا زلزله شهر آنها را در سال‌های آخر تحصیل تحت تأثیر قرار داده است، نیز می‌توانند از این سهمیه بهره‌مند شوند. با در نظر گرفتن این سهمیه، در صورت داشتن شرایبرای دریافت درصد سهمیه مناطق محروم، می‌توانید از طریق دفترچه آزمون اقدام کنید.

شروع از فروردین برای کنکور
ادامه

نحوه اعمال سهمیه مناطق محروم

سهمیه مناطق محروم در رشته‌های غیر پزشکی به شیوه‌ی زیر اعمال می‌شود: حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته‌های غیر از رشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی)، از ناحیه‌های، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی واقع در استان‌های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان، به داوطلبان بومی این استان‌ها تخصیص می‌یابد.

برای مثال، اگر ظرفیت یک کد رشته زیرمجموعه سهمیه مناطق محروم (استان‌های قیدشده در بند قبل) را ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم، از این ۱۰۰ نفر ظرفیت، ۴۰ نفر سهمیه مناطق محروم در کد رشته‌های غیر از رشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) و ۶۰ نفر باقی‌مانده بر اساس نوع گزینش کدرشته مذکور به ترتیب، به نسبت تعداد داوطلبان آزاد مناطق ۱، ۲، یا ۳ توزیع می‌شوند.

در مورد سهمیه ایثارگران، پس از اعمال سهمیه مناطق محروم، به طور جداگانه برای سهمیه مناطق محروم و داوطلبان آزاد اعمال می‌شود. به عبارت دیگر، از ۴۰ نفر سهمیه مناطق محروم، ۳۰ درصد (مجموع ۲۵ درصد و ۵ درصد) یعنی ۱۲ نفر به ایثارگران تعلق می‌گیرد و از ۶۰ نفر باقی‌مانده که مخصوص داوطلبان آزاد است، ۳۰ درصد (مجموع ۲۵ درصد و ۵ درصد) یعنی ۱۸ نفر به ایثارگران تعلق خواهد داشت.

علاوه بر این، سهمیه مناطق محروم در رشته‌های پزشکی نیز به شیوه‌ی زیر اعمال می‌شود: حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت هر یک از کدرشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی)، ابا عرض پوزش، به نظر می‌رسد پاسخ قبلی ناقص مانده است. برای رشته‌های پزشکی سهمیه مناطق محروم به شکل زیر اعمال می‌شود: حداقل ۳۰ درصد از ظرفیت رشته‌های مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) به داوطلبان بومی مناطق محروم تخصیص می‌یابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای