نحوه محاسبه تراز و رتبه با درصد ها

رتبه کنکور در کارنامه براساس تراز کنکور محاسبه می‌شود. تراز کنکور نشان دهنده سطح علمی داوطلب است و به عنوان یکی از معیارهای اصلی قبولی در آزمون کنکور استفاده می‌شود.برای محاسبه رتبه کنکور، ابتدا باید تراز کنکور را محاسبه کنید. سازمان سنجش سوالات کنکور را در سطوح مختلف قرار می‌دهد، به طوری که سوالات به سه دسته ساده، متوسط و سخت تقسیم می‌شوند. هر دسته سوال نیز امتیاز متفاوتی دارد و پاسخ درست به سوالات سخت تر منجر به کسب تراز بیشتری می‌شود نسبت به سوالات آسان و متوسط. با انتشارات گیلنا همراه باشید.

سپس با استفاده از تراز کنکور، رتبه کنکور محاسبه می‌شود. رتبه کنکور نشان دهنده موقعیت شما در مقایسه با سایر داوطلبان است. به عنوان مثال، اگر شما تراز کنکور بالاتری نسبت به سایر داوطلبان داشته باشید، رتبه کنکور شما نیز بالاتر خواهد بود.

با استفاده از این اطلاعات، شما می‌توانید کارنامه خود را تحلیل کرده و سطح علمی خود را به صورت دقیقتری ارزیابی کنید. همچنین، با مقایسه تراز کنکور و رتبه خود با دیگر داوطلبان، می‌توانید موقعیت خود را در رقابت برای انتخاب رشته‌ی تحصیلی مورد نظرتان تشخیص دهید.

رتبه کنکور در کارنامه چگونه محاسبه میشود؟

محاسبه رتبه کنکور بر روی کارنامه کنکور براساس تراز کنکور صورت می‌گیرد. برای محاسبه رتبه کنکور، ابتدا باید تراز کنکور را محاسبه کنید. تراز کنکور نشان دهنده سطح علمی داوطلب است و به عنوان یکی از معیارهای اصلی قبولی در آزمون کنکور استفاده می‌شود.

تراز کنکور براساس امتیازی است که به هر سوال در آزمون کنکور تعلق می‌گیرد. به طور کلی، هر سوال در کنکور یک امتیاز دارد که به آن تراز کنکور می‌گویند. سازمان سنجش سوالات کنکور را در سطوح مختلف قرار می‌دهد، به طوری که سوالات به سه دسته ساده، متوسط و سخت تقسیم می‌شوند. هر دسته سوال نیز امتیاز متفاوتی دارد و پاسخ درست به سوالات سخت تر منجر به کسب تراز بیشتری می‌شود نسبت به سوالات آسان و متوسط.

بهترین دانشگاه های ایران
ادامه

سپس با استفاده از تراز کنکور، رتبه کنکور محاسبه می‌شود. رتبه کنکور نشان دهنده موقعیت شما در مقایسه با سایر داوطلبان است. به عنوان مثال، اگر شما تراز کنکور بالاتری نسبت به سایر داوطلبان داشته باشید، رتبه کنکور شما نیز بالاتر خواهد بود.

در محاسبه رتبه کنکور، ترتیب و موقعیت شما در لیست رتبه‌بندی کنکور مشخص می‌شود. این لیست بر اساس تراز کنکور و در صورت برابری تراز، با توجه به معیارهای دیگری مانند تعداد پاسخ‌های صحیح، تعداد سوالات سخت و متوسط و سایر معیارهای تعیین شده ایجاد می‌شود.

فرمول محاسبه تراز کنکور با درصد ها

فرمول محاسبه تراز کنکور با درصد به شکل زیر است:

تراز کنکور = (مجموع درصدهای کسب شده در آزمون) × (ضریب وزنی هر درصد)

در این فرمول، شما باید مجموع درصدهای کسب شده خود را در آزمون کنکور را محاسبه کنید و سپس آن را در ضریب وزنی هر درصد ضرب کنید.

ضرایب وزنی هر درصد بستگی به سازمان سنجش و سیستم آزمون کنکور دارد و در هر سال ممکن است تغییر کند. این ضرایب وزنی تعیین می‌کنند که هر درصد در کنکور چه مقدار از اهمیت را دارد. به عنوان مثال، درصد علوم تجربی در برخی سال‌ها ممکن است وزن بیشتری داشته باشد نسبت به رشته‌های دیگر.

به عنوان مثال ساده، فرض کنید شما در آزمون کنکور ۴۰ درصد از درصدهای ممکن را کسب کرده‌اید و ضریب وزنی هر درصد برابر با ۲ است. در این صورت:

تراز کنکور = (۴۰) × (۲) = ۸۰

با استفاده از این فرمول و ضرایب وزنی مربوطه، می‌توانید تراز کنکور خود را محاسبه کنید. اما باید توجه داشته باشید که این فرمول یکی از ممکنات است و بهتر است اطلاعات رسمی و معتبر مربوط به سازمان سنجش و آزمون کنکور در سال خاصی که شرکت می‌کنید را بررسی کنید.

تقویت حافظه بلند مدت
ادامه

تفاوت بین تزار و رتبه

تفاوت بین رتبه کنکور و تراز کنکور این است که رتبه کنکور به ترتیب داوطلبان در آزمون سراسری اشاره دارد، به عبارت دیگر مشخص می‌کند که هر داوطلب در کل آزمون چه جایگاهی دارد. به عنوان مثال، در صورتی که در آزمون سراسری امسال ۲۰۰۰ نفر شرکت کننده باشند، رتبه داوطلبان از نفر اول تا هزارم مشخص می‌شود. رتبه کنکور در واقع نشان می‌دهد که هر داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان چه سطح علمی دارد، اگرچه نمی‌تواند تفاوت دقیق سطح علمی را نشان دهد.

از سوی دیگر، تراز کنکور دقت بالاتری دارد و با استفاده از آن می‌توان سطح علمی داوطلبان را با یکدیگر مقایسه کرد. به همین دلیل، تراز کنکور همواره بسیار اهمیت دارد.

رتبه کنکور در واقع عملکرد هر داوطلب را به صورت یک عدد نمایش می‌دهد، و هر چه این عدد کمتر باشد، نشان دهنده عملکرد بهتر داوطلب است. به عبارت دیگر، هر چه رتبه کنکور کمتر باشد، نشان دهنده جایگاه بهتری در میان داوطلبان است. به عکس، هر چه تراز کنکور عدد بیشتری داشته باشد، نشان دهنده عملکرد بهتری خواهد بود.

به طور خلاصه، رتبه کنکور نشان دهنده ترتیب داوطلبان در آزمون سراسری است، در حالی که تراز کنکور نشان دهنده سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان در آزمون سراسری است.

روش محاسبه رتبه کنکور چگونه است؟

با توجه به مصوبات جدید کنکور، تأثیر معدل در آزمون کنکور بسیار مهم است و برای بیشتر رشته‌های دانشگاهی، بر اساس سوابق تحصیلی تعیین می‌شود.

طبق آخرین اطلاعیه سازمان سنجش، معدل تا ۶۰ درصد تأثیرگذار است. برای محاسبه تراز کنکور با استفاده از معدل، باید از نمرات داوطلب در امتحانات نهایی و رتبه کنکور سراسری استفاده کرد. توجه کنید که متقاضیان نظام جدید که در مقطع دهم و یازدهم هستند، به دلیل اینکه مقطع دوازدهم نهایی است، تأثیری در تراز کنکور سراسری ندارند. برای افزایش معدل، افراد می‌توانند از قانون جدید آموزش و پرورش به نام “ترمیم معدل” استفاده کنند و معدل خود را افزایش دهند تا تأثیر مثبتی در آزمون سراسری خود داشته باشند.

برنامه ریزی کنکور زبان ۱۴۰۳
ادامه

اگر در خصوص ترمیم معدل نیاز به اطلاعات دقیق دارید، می‌توانید بر روی “ترمیم معدل چیست؟” کلیک کنید. اما روش محاسبه تأثیر معدل در کنکور سال جاری را با یک مثال برای شما توضیح می‌دهیم. برای مثال، فرض کنید یک داوطلب در رشته ریاضی نمره ۱۹.۵ درس فیزیک خود را کسب کرده و در آزمون سراسری توانسته رتبه ۸۰۰۰ را در رشته فیزیک کسب کند. ابتدا نمره امتحان نهایی فرد را به تراز تبدیل کرده و تراز آن را محاسبه می‌کنیم. فرض کنید تراز نمره امتحان نهایی فرد، با توجه به فرمول مشخص شده در متن، ۹۰۰۰ است.

همانطور که متوجه شدید، تراز نمره نهایی فرد بیشتر از تراز آزمون سراسری فرد شده است : تراز نهایی = (۶۰% × تراز آزمون سراسری) + (۴۰% × تراز امتحان نهایی).

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷ رای