مهارت های تندخوانی

مهارت های تندخوانی

مهارت های تندخوانی گروهی از مهارت ها هستند که داشتن آنها آرزوی اغلب کنکوری هاست. هر داوطلب یک سال برای کسب رتبه دل خواهش فرصت دارد و در این مدت کوتاه دلش می­خواهد تمام کتابها و جزوات موجود را بخواند و همه نکات را یاد بگیرد. شاید آرزو کند کاش به جای بیست و چهار ساعت در هر روز، زمان بیشتری دراختیار داشت تا هر درس را چندین بار مرور می­کرد.

مهارت تندخوانی کمک می­کند داوطلب در همان زمان ۲۴ ساعته، به میزان کافی مطالعه کند و نگران کمبود زمان نباشد. شما هم دوست دارید مهارت های تندخوانی را یاد بگیرید؟ این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا با تیم کنکور آسان است به مهارت های تند خوانی کاملا تسلط پیدا کنید.

تندخوانی چیست؟

تندخوانی یک مهارت اکتسابی است که با کمک آن فرد در زمان کمتری می­تواند مطالب بیشتری را بخواند و بفهمد. مهارت های تندخوانی مانند هر مهارت دیگری نیاز به تکرار و تمرین دارد. در تندخوانی مغز و چشمها با هماهنگی بیشتری همکاری می­کنند تا سرعت مطالعه را به دو یا سه برابر و حتی بیشتر برسانند.

نیازی به گفتن نیست که این تند خواندن باید همراه با درک مطلب باشد؛ وگرنه سریع خواندن بدون فهمیدن مطالب نمی­تواند فایده­ای داشته باشد.

چرا یادگیری مهارت های تندخوانی برای داوطلبان کنکور مفید است؟

سرعت بالای خواندن مطالب درسی به همراه توانایی به ذهن سپردن آنها کمک می­کند داوطلبان در مدت کمتری بتوانند حجم بیشتری از مطالب را مطالعه کنند و یاد بگیرند. این موضوع امکان مرور چندباره درسهای خوانده شده را برای آنها فراهم می­کند.

همچنین داوطلبانی که با تاخیر تصمیم به شرکت در کنکور سراسری گرفته­ اند و یا فکر می­کنند دیگر برای مطالعه همه دروس وقت ندارند با کمک این روشها می­توانند به کسب نتیجه مطلوب امیدوار باشند.

شرایط آزمون کنکور تربیت معلم
ادامه

تکنیک های تندخوانی موجب می­شوند مغز با صرف انرژی کمتری مطالب خوانده شده را پردازش کند و چشم هم در طول مطالعه کمتر خسته شود. به این ترتیب داوطلبانی که زود خسته می­شوند با یادگیری این تکنیک ها می­توانند زمان مطالعه خود را بیشتر کنند و از آن لذت ببرند.

تندخوانی اعتماد به­ نفس افراد را بیشتر می­کند و آنها اطمینان می­دهد که می­توانند مطالب موردنظر را به موقع مطالعه کنند و دیگر نگران کمبود وقت نیستند.

جهت دریافت مشاوره رایگان با مشاوران کنکور آسان است تماس بگیرید.

آیا همه افراد می­توانند مهارت های تندخوانی را یاد بگیرند؟

یادگیری مهارت تندخوانی مخصوص گروه خاصی نیست. هر فردی که ازنظر ذهنی سالم باشد با آموزش صحیح و تمرین کافی می­تواند مهارتهای تندخوانی را یاد بگیرد. تکنیکهای تندخوانی کمک می­کنند مغز کلمات خوانده شده را سریعتر پردازش کند.

یادگیری این مهارت منحصر به سن خاصی نیست و در سنین بالاتر هم می­توان آن را یاد گرفت.

کسب این مهارت کمک میکند تا بتوانید به راحتی مدیریت زمان جلسه کنکور را داشته باشید.

مهارت تندخوانی

چند تکنیک برای کسب مهارت های تندخوانی

  • سعی کنید به جای خواندن مطالب با لبها، آنها را با چشمها بخوانید. اگر عادت دارید مطالب را با صدای بلند بخوانید و آنها را تلفظ کنید، از این به بعد تمرین کنید بدون صدا و در دلتان جملات را بخوانید.
  • گرم کردن چشم ها را فراموش نکنید. سعی کنید چشمانتان را با حرکات مدور گرم کنید. انگشتتان را روی نوک بینی بگذارید و به آن نگاه کنید؛ سپس انگشت را به جلو و عقب حرکت دهید و با چشمانتان ان را دنبال کنید. از گوشه چشم به سمت بالا و پایین نگاه کنید.
  • هنگام خواندن برای حفظ تمرکز چشمها و جلوگیری از حرکات اضافه آنها، انگشت یا مداد را زیر کلماتی که می­خوانید حرکت دهید. این کار هماهنگی میان مغز و چشم شما را بیشتر می­کند.
استراحت کنکوری
ادامه
  • با تکه کاغذی روی کلمات خوانده شده قبلی را بپوشانید تا تمرکز نگاهتان رو به جلو باشد.
  • عواملی را که موجب حواس ­پرتی شما می­شود مانند تلفن همراه و تلویزیون و… از اطرافتان دور کنید.
  • در فواصل مطالعه به خودتان استراحت بدهید. تندخوانی به معنای خسته کردن ذهنتان نیست. سعی کنید استراحت بین مطالعه به­قدری طولانی نشود که تمرکز دوباره برایتان سخت باشد.
  • لغت خاصی را انتخاب کنید و سعی کنید در صفحات کتاب با کمک انگشت و با سرعت به دنبال آن لغت بگردید و آن را پیدا کنید.
  • برای شروع تندخوانی از کتابهایی که مباحث سنگین دارند آغاز نکنید. برای تمرین می­توانید از روزنامه یا مجله استفاده کنید و سپس به سراغ کتابهای درسی که برایتان ساده­تر هستند بروید.
  • سرعت مطالعه خود را اندازه بگیرید و مرتب آن را پایش کنید. یک پاراگراف را انتخاب کنید و زمان خواندن آن را اندازه بگیرید. سپس تعداد کلمات پاراگراف را بشمرید و تعداد کلمات خوانده شده در هر دقیقه را محاسبه کنید. به مرور که سرعت مطالعه شما بالاتر می­رود اشتیاقتان برای تمرین، بیشتر می­شود.
  • متن را کلمه به کلمه نخوانید؛ گروهی از کلمات را با هم بخوانید. گاهی با خواندن چند کلمه اول یک جمله می­توانید به مفهوم آن پی ببرید. درحالیکه مشغول خواندن یک کلمه هستید چشمتان را به سرعت روی کلمه بعدی قرار دهید و سعی کنید حرکت چشمتان حداقل یک یا دو کلمه جلوتر از کلمه­ای باشد که می­خوانید. تمرین کنید با نگاه کردن به کلمه وسط یک جمله، کل آن جمله را بخوانید . از جملات کوتاه تر شروع کنید. به یک کلمه نگاه کنید و سعی کنید کلمات اطراف آن را بخوانید.
مشاوران کنکور آسان است
ادامه
  • قبل از شروع به مطالعه یک متن، ابتدا با یک نگاه گذرا تیترها و عناوین را بخوانید تا درک کلی از مطلب به دست آورید. این کار فهم موضوع را حین تندخوانی برایتان راحت­تر می­کند.
  • خودتان را تحت فشار نگذارید و اجازه دهید تقویت مهارتهای تندخوانی تبدیل به فعالیتی لذتبخش برایتان شود.
  • برای خود هدف مشخصی را تعیین کنید و قدم به قدم به سوی آن پیش بروید. داشتن دورنما به شما انگیزه بیشتری می­دهد.
  • فراموش نکنید که تقویت مهارتهای تندخوانی نیاز به تمرین و پشتکار دارد.

چه عواملی در سرعت تندخوانی موثر هستند؟

سادگی یا دشواری متن در سرعت خواندن فرد تاثیر دارند. بعضی از مطالب محاسباتی و مفهومی برای فهمیده شدن نیاز به تامل بیشتری دارند. اگر از قبل با موضوع کتاب آشنا باشید یا به آن محتوا تسلط داشته باشید با سرعت بیشتری می­توانید مطالعه را به پایان برسانید. میزان تمرین و درنتیجه مهارتتان در تندخوانی هم نقش زیادی در سرعت مطالعه شما خواهد داشت.

در دنیای مدرن امروز که همه کارها با سرعت بیشتری انجام می­شوند، هوشمندانه و حرفه­ای مطالعه کردن جایگزین زیاد خواندن شده است. مهارتهای تندخوانی می­توانند زمان بیشتری را برای درس خواندن و حتی استراحت و تفریح دراختیار داوطلبان قرار دهند. سوالات خود را درمورد روشهای تندخوانی می­توانید از مشاوران کنکور آسان است بپرسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای