مطالعه دروس پیچیده

ممکن است برخی افراد علاقه مند باشند که موضوعات پیچیده را درک کنند. مطالعه کتاب ها و منابع سخت دارای روش ها و قواعدی است که با آشنایی به آن ها، می توان بهتر و راحت تر مطالب کتاب های درسی و سایر منابع را درک کرده و با کاهش سختی آن ها، بهتر مطالعه نمود.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.تا باهم به مطالعه دروس پیچیده بپردازیم.

حتی اگر تجربه زیادی در مطالعه کتاب های مختلف داشته باشید، قطعا پس از مدتی با کتابی مواجه خواهید شد که فهم محتوای آن برای شما دشوار است. ممکن است به دلیل موضوع کتاب، سبک نوشتاری، استفاده از اصطلاحات و کلمات پیچیده یا ساختار پیچیده آن، در مطالعه آن به مشکل برخورد کرده و متوجه شدن محتوای کتاب برایتان سخت و دشوار باشد.

زمانی که سعی می کنید یک کتاب را درک کنید یا درسی را مطالعه کنید، ممکن است دلیل دشوار بودن کتاب برای شما مهم نباشد، اما در ادامه این مقاله، قصد داریم به شما روش های صحیح مطالعه کتاب ها و منابع پیچیده را آموزش دهیم و همچنین راهکارهایی برای کاهش سطح دشواری آن کتاب را معرفی کنیم.

راهنمای مطالعه دروس پیچیده

در ادامه، توصیه هایی برای شما در خصوص مطالعه کتب و دروس پیچیده کنکور آورده شده است، که به شما کمک می کند روش مناسبی برای مطالعه دروس و کتب دشوار پیدا کنید.

پیش خوانی کنکور
ادامه

برای مطالعه دروس پیچیده، یک محیط مناسب برای مطالعه را انتخاب کنید. برخی افراد نمی توانند در محیطی که دورشان سر و صدای زیادی وجود دارد، به خوبی درس بخوانند، در حالی که برخی دیگر قادر هستند در هر مکانی به راحتی درس بخوانند. بنابراین، سعی کنید شرایط مطلوبی را برای خود ایجاد کنید، به ویژه زمانی که در حال مطالعه کتب پیچیده ای مانند کتب مرتبط با ثبت نام در کنکور سراسری هستید.

روش موثر برای مطالعه دروس سخت کنکور

برای مطالعه دروس پیچیده کنکور، توصیه می شود در ابتدا به دروس سطحی بپردازید. این کار به شما کمک می کند تا با موضوعات و مطالبی که در درس وجود دارند، آشنا شوید. پس از درک موضوع و مطالب درس، می توانید به مطالعه منابع کنکور سراسری بپردازید و آن ها را حفظ کنید.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، عدم ترس از متون طولانی است. برای مطالعه اینگونه متون، باید با صبر و بدون ترس از پیشرفت، دروس را مطالعه کنید.

تمرکز بالا، مهمترین نکته در مطالعه دروس پیچیده و سخت کنکور است. در هنگام مطالعه، تمام توجه و تمرکزتان را بر روی درس و درک مطالب و حفظ آن ها متمرکز کنید.

در هنگام مطالعه دروس پیچیده، نکاتی که برای شما دشوار و مهم به نظر می رسند و نیاز به مطالعه بیشتری دارند، را برجسته کنید و نشانه گذاری کنید. پس از آن، می توانید آن ها را به راحتی پیدا کرده و مطالب ضروری را مجدداً مطالعه کنید. هنگام خواندن متون یک کتاب، تلاش کنید با صدای بلند بخوانید؛ برخی افراد با شنیدن کلمات، مفاهیم سخت را بهتر درک می کنند.

شروع از فروردین برای کنکور
ادامه

هنگام مطالعه دروس سخت، خودتان و ذهنتان را به شدت خسته نکنید. به عبارت دیگر، اگر یک کتاب برایتان بسیار سخت به نظر می رسد، می توانید کمی مطالعه را متوقف کرده و این زمان را برای سازماندهی افکارتان درباره کتاب استفاده کنید.

استاد عارف ربیعیان با آموزش های سطح کتاب پیچیده ترین مطالب درس شیمی را برای دانش آموزان راحت کرده است.

مطالعه دروس پیچیده

روش های خلاصه نویسی دروس سخت

یکی از روش های بهتر برای خلاصه نویسی دروس سخت، تغییر لحن است. به عبارت دیگر، ما مطالب پیچیده را به صورتی ساده تر و عامیانه تر نوشته و خلاصه می نویسیم تا فهم و درک آن ها آسان تر شود.

در خلاصه نویسی، از نوشتن جزئیات اضافی خودداری کنید و فقط نکات مهم و ضروری را یادداشت کنید. همچنین، اگر کلمات سختی در متن وجود دارند، معادل آن ها که کلمات ساده تری هستند، یادداشت کنید.

برخی از دروس سخت را می توان با استفاده از نمودارها و تصاویر خلاصه نویسی کرد یا حتی تصویرسازی ذهنی برای آن ها انجام داد تا بهتر و راحت تر دروس سخت را درک کنیم.

حاشیه نویسی نیز یکی از روش های خلاصه نویسی است. به این شکل که هنگام مطالعه دروس سخت، هرگاه به یک نکته مهم برخورد کردیم، آن را در گوشه کتاب خود یادداشت کنیم.

توصیه هایی برای مطالعه دروس پیچیده:

  1. جلوی دلسردی را بگیرید: اجازه ندهید که یک کتاب دلسردی شما را فرا بگیرد. به جای آن، کتاب را به طور کامل بخوانید و در طول خواندن، به موضوع کتاب، شخصیت ها، رویدادها و مفاد آن توجه کنید. این روش را گاهاً تندخوانی نیز می نامند، اما حتماً مطمئن شوید که تا حد امکان خوانده اید. اگر بفهمید کتاب درباره چه چیزی است، وقتی به آن بازگشت کنید، مشکلی نخواهید داشت.
  1. همراهی با یک فرهنگ لغت: هنگام مطالعه، یک فرهنگ لغت همراه خود داشته باشید. هر کلمه ای که معنی آن را نمی دانید، در فرهنگ لغت جستجو کنید. اگر باز هم مشکلی با کتاب دارید، می توانید به یک معلم خصوصی مراجعه کرده و سؤالاتتان را مطرح کنید. همچنین، با معلم خود درباره سوالات و سردرگمی هایتان صحبت کنید.
  1. قطع نکنید، ادامه دهید: در مطالعه، به ویژه هنگام برنامه ریزی برای آزمون کنکور سراسری، وقفه های طولانی ایجاد نکنید. این کار ممکن است شما را وسوسه کند که اگر کتاب بسیار سخت است، آن را به تعویق بیاندازید. با این حال، از وسوسه ها پیروی نکنید. اگر مطالعه را به تعویق بیاندازید، ممکن است آنچه که تاکنون یاد گرفته اید را فراموش کنید. ممکن است بخش های اصلی داستان یا توصیف شخصیت ها را از یاد ببرید و از موضوع اصلی کتاب دور شوید. بنابراین، حتماً به مطالعه ادامه دهید.
تاثیر درس ریاضی در کنکور
ادامه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای