تحلیل کارنامه سبز کنکور

کارنامه سبز یا به عبارت دیگر کارنامه نهایی در سایت سازمان سنجش برای داوطلبان قرار می‌گیرد. برای تحلیل کارنامه سبز کنکور سراسری و توضیح اعداد و کدهای درج شده در کارنامه، بایستی این نکته را بیان کنم که اگر عدد موجود در ستون رتبه داوطلب کمتر از عدد موجود در ستون آخر باشد، فرد مجاز به انتخاب آن کد رشته خواهد بود. رشته قبولی با علامت * در ستون نتیجه نمایش داده می‌شود.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

می‌توان گفت کنکور سراسری دغدغه اصلی بیشتر دانش‌آموزان مقطع دبیرستان است که پس از برگزاری آن بایستی نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. رشته‌های انتخابی باید براساس علاقه مندی متقاضیان اولویت بندی شوند و در نهایت، در صورت قبولی در یکی از رشته‌های انتخابی، داوطلب بایستی نسبت به ثبت نام در آن دانشگاه و رشته اقدام نماید.

معمولاً پس از گذشت یک هفته از اعلام نتایج کنکور سراسری، کارنامه‌ای تحت عنوان تحلیل کارنامه سبز کنکور  یا “کارنامه محرمانه” به متقاضیان منتشر می‌شود. در این کارنامه، کلیه رشته‌های قبولی داوطلب مشخص شده است. در صورت تمایل و علاقه به ثبت نام در رشته‌های قبولی دیگر که بعد از رشته قبولی اصلی انتخاب شده‌اند، افراد قادر به تغییر رشته یا درخواست انتقالی خواهند بود. در ادامه این مقاله، به توضیح نحوه تحلیل کارنامه سبز، مفهوم اعداد درج شده در کارنامه سبز و مشاوره تحلیل آن خواهیم پرداخت.

روش تحلیل کارنامه سبز

پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری و انتخاب رشته توسط داوطلبان، کارنامه سبز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در ادامه، نمونه‌ای از کارنامه نهایی آورده شده است. تحلیل کارنامه سبز کنکور شامل چند ستون با عناوین “ترتیب علاقه”، “کد رشته انتخابی”، “رتبه داوطلب”، “آخرین رتبه قبولی” و “نتیجه” می‌شود. در اینجا به توضیح مفهوم هر ستون خواهیم پرداخت.

ترمیم معدل ۱۴۰۳ و هزینه ثبت نام
ادامه

در لیست انتخاب رشته، هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل است و این رشته‌ها براساس ترتیب علاقه داوطلبان اولویت‌بندی می‌شوند. بنابراین، به هر رشته انتخابی یک شماره تخصیص داده می‌شود که در کارنامه سبز با عنوان “ترتیب علاقه” نمایش داده می‌شود.

همانطور که مستحضرید، هر رشته از هر دانشگاهی دارای یک کد یکتا به نام “کد رشته” است. به این معنا که داوطلبان در زمان انتخاب رشته، فقط با وارد کردن کد رشته، بدون وارد کردن نام دانشگاه و رشته، اقدام به انتخاب رشته می‌کنند. کدهای رشته مورد نظر در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ذکر شده‌اند.

ستون “رتبه داوطلب” در واقع نشان دهنده رتبه‌ای است که داوطلب در آن رشته کسب کرده است. همچنین، ستون “آخرین رتبه قبولی” نشان‌دهنده آخرین رتبه‌ای است که در آن رشته پذیرش شده است. به عبارت دیگر، رتبه‌های بالاتر از این عدد برای انتخاب آن رشته غیرمجاز خواهند بود.

قبل از بحث در مورد نحوه تحلیل کارنامه سبز، باید به یاد داشته باشیم که کارنامه سبز پس از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته کنکور سراسری به دست داوطلبان می‌رسد. در ادامه، نمونه‌ای از کارنامه نهایی آورده شده است.

مفهوم کدهای مندرج در کارنامه سبز

تحلیل کنکور سراسری و مفهوم کدهای موجود در کارنامه سبز به شکلی است که تحلیل کارنامه سبز کنکور شامل پنج ستون مجزا است و هر یک از این ستون‌ها دارای یک معنی خاص هستند. در بخش قبل، ستون ۱ تا ۴ مورد معرفی و بررسی قرار گرفتند. اما ستون ۵ که به عنوان “نتیجه” شناخته می‌شود، وضعیت نهایی نمره و رشته داوطلب را نشان می‌دهد.

در صورتی که در ستون نتیجه علامت “*” نمایش داده شود، به این معنی است که داوطلب در آن رشته پذیرفته شده است. اما اگر یکی از اعداد ۱ تا ۹ در این ستون نمایش داده شود، مفهوم دیگری را نمایان می‌کند.

تکنیک زمان های نقصانی
ادامه

عدد ۱ در ستون نتیجه نشانگر عدم داشتن داوطلب شرایط اختصاصی ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری است، این شرایط شامل رعایت جنسیت در پذیرش، رعایت ضوابط رشته، تکرار کد رشته انتخابی و غیره می‌شود.

عدد ۲ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب برای یک رشته مصاحبه دانشگاهی دعوت شده است.

کد ۳ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب در سهمیه مجاز دیگری به جز سهمیه نهایی پذیرفته شده است. همچنین برای کارمندانی که با استفاده از سهمیه‌هایی مانند سهمیه کارمندی پذیرفته شده‌اند، نیز عدد ۳ در ستون نتیجه نمایش داده می‌شود.

کد ۴ در ستون نتیجه نشانگر این است که شرایط عمومی و وضعیت علمی شما در رشته‌های پردیس فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حال بررسی است.

عدد ۵ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی کسب نکرده است. داوطلبان با کد ۵ باید ظرف مدت دو ماه از زمان اعلام نتایج، همراه با کارت ملی و تصویر کارنامه سبز خود به گزینش آموزش و پرورش استان به آدرس gozinesh.medu.ir مراجعدد ۶ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه علوم پزشکی نکرده است.

عدد ۷ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد نکرده است.

عدد ۸ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی نکرده است.

عدد ۹ در ستون نتیجه نشانگر این است که داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نکرده است.

به عنوان مثال، اگر در ستون نتیجه عدد ۲ وجود داشته باشد، این بدان معنی است که داوطلب برای یک رشته مصاحبه دانشگاهی دعوت شده است. اما اگر بجای آن عدد ۵ نمایش داده شود، داوطلب به اندازه کافی امتیاز برای انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی نکرده است.

مطالعه دروس پیچیده
ادامه
تحلیل کارنامه سبز کنکور

مشاوره تحلیل کارنامه سبز

برای تکمیل مشاوره تحلیل کارنامه سبز کنکور، بایستی به این نکته توجه کنیم که کارنامه سبز یا کارنامه نهایی کنکور سراسری، پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش در دسترس قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، کارنامه سبز نشان دهنده نتیجه نهایی کنکور است و پس از دریافت آن، شما مجاز به انتخاب رشته‌های پایین‌تر از رشته اولویتتان خواهید بود. برای دریافت مشاوره تحلیل کارنامه سبز، لطفاً این نکات را در نظر داشته باشید:

کارنامه سبز یا نهایی برای افرادی مناسب است که از قبولی خود در رشته و دانشگاه مورد نظر راضی نیستند و قصد تغییر آن را دارند.

برای مردود شدگان، کارنامه سبز کاربردی ندارد و آنها برای تکمیل ظرفیت کنکور می‌بایست به سایر راه‌های ورود به دانشگاه مانند پذیرش بدون کنکور یا شرکت در کنکور سال آتی روی آورند.

لازم به ذکر است که هیچ گونه تضمینی برای پذیرش صد در صد شما در رشته‌های قبولی کارنامه سبز وجود ندارد و تمامی این فرایند به دانشگاه مبدأ و مقصد شما بستگی دارد.

در صورت تمایل به انتقال از طریق کارنامه سبز، بایستی درخواست انتقال را از سوی دانشگاه مقصد ارسال کنید، زیرا درخواست بررسی اشتباهات در انتخاب رشته کنکور سراسری توسط سازمان سنجش و همچنین درخواست بررسی اولویت بعدی لغو شده است.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته، حتماً در رشته‌ای که پذیرش شده‌اید، ثبت‌نام کرده و واحد انتخاب کنید. پس از دریافت کارنامه سبز، به دانشگاه مقصد مراجعه کرده و درخواست ثبت‌نام در رشته‌های پایین‌تر را ارسال کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای