تکنیک زمان های نقصانی

از آنجا که بسیاری از متقاضیان برای قبولی در رشته مورد علاقه خود در کنکور سراسری تحت استرس و فشار زیادی قرار دارند، یادگیری تکنیک زمان های نقصانی می تواند به آن ها در کاهش استرس و همچنین ذخیره زمان لازم برای بازگشت به سوالات و پاسخ دهی به آن ها کمک کند.تا پایان مقاله با انتشارات گیلنا همراه باشید.

تکنیک کاهش زمان به منظور اختصاص زمان کمتر از مهلت اعلام شده برای هر درس مورد استفاده قرار می گیرد. این روش به داوطلبان امکان می دهد که به سوالات کنکور که قبلاً پاسخ داده اند، دوباره مرور کنند و یا در زمان باقی مانده به سوالاتی که نیازمند تمرکز بیشتری هستند، پاسخ دهند.

داوطلبان بسیاری وجود دارند که برای کسب یک رتبه خوب و قبولی در رشته دلخواه خود، علاوه بر برنامه ریزی صحیح برای مطالعه منابع درسی، به شیوه های مدیریت زمان نیز توجه می کنند. بنابراین، برای استفاده از روش های مدیریت زمان، این متقاضیان باید با تمامی شیوه های پاسخگویی به سوالات در کمترین زمان آشنا شوند تا در مهلتی کمتر از زمان تعیین شده، به سوالات پاسخ دهند.

بنابراین، با توجه به حذف سوالات عمومی از کنکور سراسری سال جاری و حجم گسترده سوالات اختصاصی، زمان پاسخگویی به سوالات محدود است و داوطلبان می توانند با استفاده از تکنیک زمان نقصانی، زمان پاسخگویی خود را کمتر از مهلت اعلام شده در نظر بگیرند تا استرس ناشی از کمبود زمان کاهش یابد و داوطلبان بتوانند با غلبه بر استرس خود به سوالات اختصاصی پاسخ دهند. در ادامه، برای آشنایی بیشتر با تکنیک زمان های نقصانی، به سوال “تکنیک زمان های نقصانی چیست؟” پرداخته شده و تکنیک زمان نقصانی برای رشته های ریاضی، تجربی، هنر و زبان توضیح داده شده است.

تکنیک زمان های نقصانی چیست؟

یکی از تکنیک های مدیریت زمان، تکنیک زمان های نقصانی است که بسیاری از داوطلبان می توانند با یادگیری و به کارگیری این روش، شانس قبولی خود را افزایش دهند. این افراد می توانند با تمرین و تکرار، زمان کمتری را از مهلت تعیین شده برای هر درس در نظر بگیرند تا در پایان زمان پاسخ به سوالات، مهلتی را برای فکر کردن بر روی سوالات دشوار و همچنین مرور سوالات پاسخ داده شده، به کار بگیرند.

بهترین زمان برای درس خواندن
ادامه

همچنین میتوانید با استاد عارف ربیعان بهترین دبیر شیمی سطح کشور از طریق لینک در ارتباط باشید.

در سال گذشته، متقاضیان می بایست طبق بازه زمانی مشخص شده برای هر درس، ابتدا به دفترچه سوالات عمومی پاسخ داده و سپس به دو دفترچه آزمون اختصاصی در بسته بندی های مجزا پاسخگو باشند. اما طبق اطلاعیه جدید منتشر شده از سوی سازمان سنجش، تمامی دروس عمومی از کنکور سراسری حذف شده و این دروس بر اساس سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تأثیرگذار می باشند.

دفترچه های آزمون اختصاصی کنکور سراسری به صورت مجموعه های جداگانه و با تعداد سوالات مختلف در اختیار داوطلبان قرار می گیرد تا آن ها بتوانند با توجه به زمان مشخص شده بر روی دفترچه ها، به سوالات پاسخ دهند. تکنیک زمان های نقصانی به معنای اختصاص زمان کمتر از زمان معین شده توسط سازمان سنجش به هر مجموعه سوال و ذخیره زمانی برای مرور دوباره سوالات است.

جداولی که مربوط به دفترچه های اختصاصی هر رشته تحصیلی است، جهت بهتر فهمیدن تکنیک زمان های نقصانی توسط داوطلبان ارائه شده است. همانطور که ذکر شد، سوالات عمومی از کنکور سراسری حذف شده و تنها در داوطلبان تأثیر خواهند گذاشت. در نتیجه، سایر افراد قادر به پاسخگویی به این سوالات نخواهند بود.

تکنیک زمان های نقصانی در کنکور ریاضی به این صورت است که داوطلبان با توجه به تعداد سوالات موجود در دفترچه اختصاصی آزمون ریاضی و زمان مخصوص هر درس، به سوالات پاسخ می دهند. با توجه به اینکه هر گروه آزمایشی دروس اختصاصی متفاوتی دارد، متقاضی می تواند درسی را با ضریب تأثیر بالاتر را به عنوان اولویت پاسخگویی در نظر بگیرد.

برنامه ‌ریزی برای کنکور 1402
ادامه

علاوه بر این، داوطلبان می توانند با استفاده از تکنیک زمان های نقصانی، یک بازه زمانی محدود حدود ۳۰ دقیقه را به پایان جلسه نگه دارند تا با استفاده از این زمان ذخیره شده، بتوانند به سوالات دشوار و زمان بر پاسخ دهند. علاوه بر این تکنیک، روش های ضربدر و منها برای بهره برداری بهینه از زمان کنکور، افزایش شانس قبولی و کاهش استرس استفاده می شود.

برای انجام بهتر و دقیق تر فرآیند زمان های نقصانی در جلسه کنکور، یک ساعت مچی را با خود به همراه داشته باشید. در ابتدای آزمون، ساعت دقیق پایان هر درس را در صفحه آزمون یادداشت کنید و مطابق با آن پیش بروید.

تکنیک زمان های نقصانی

تکنیک زمان های نقصانی در کنکور تجربی

در کنکور تجربی، همانند سایر گروه های آزمایشی، سوالات عمومی حذف شده اند و تأثیر دروس تخصصی بر اساس سابقه تحصیلی قابل مشاهده است. بنابراین، تمامی داوطلبان رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی باید در زمان مقرر در جلسه کنکور سراسری شرکت کنند و طبق زمان بندی اختصاص داده شده، پاسخ سوالات مطرح شده در دفترچه سوالات تخصصی تجربی را بدهند.

در عین حال، داوطلبان آزمون سراسری تجربی می توانند برای مرور پاسخ های درج شده در پاسخنامه از تکنیک زمان های نقصانی در کنکور تجربی استفاده کنند. این تکنیک به آن ها اجازه می دهد در مدت زمان تقریبی ۳۰ دقیقه به سوالات بدون پاسخ پاسخ داده و یا تمامی سوالات پاسخ داده شده را مرور کنند.

برای موفقیت در کنکور سراسری، تمامی داوطلبان می توانند با آشنایی با روش صحیح تست زنی و مطالعه منابع لازم برای این آزمون، به درستی برنامه ریزی کنند تا بتوانند در رشته تحصیلی مورد علاقه خود پیشرفت کنند.

برنامه ریزی کنکور 1403 با انتشارات گیلنا
ادامه

تکنیک زمان های نقصانی در کنکور انسانی

سوالات کنکور انسانی در دفترچه اختصاصی آزمون سراسری ارائه می شود و داوطلبان حاضر در جلسه کنکور انسانی می توانند در زمان های اختصاص داده شده به سوالات موجود در دفترچه پاسخ دهند. هر یک از این داوطلبان می توانند با استفاده از تکنیک زمان های نقصانی، مدت زمانی را برای هر درس در نظر بگیرند تا بتوانند حدود ۴۵ دقیقه به بررسی و مرور سوالات بپردازند.

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند، باید بعد از برنامه ریزی درست و اصولی به صورت کنکوری به مطالعه منابع درسی خود بپردازند. برای اطلاع از اینکه چگونه بهترین روش مطالعه کنکوری را انتخاب کنند، توصیه می شود به مقاله زیر مراجعه نمایند.

تکنیک های زمان بندی برای کنکور سراسری هنر و زبان

برای داوطلبان موفق در کنکور سراسری هنر، لازم است که طبق ضریب و اهمیت هر یک از دروس تخصصی، به مطالعه منابع درسی خود بپردازند تا بتوانند پس از کسب رتبه مناسب، در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند.

از آنجا که تنها درس تخصصی کنکور سراسری زبان، زبان اختصاصی است، در نتیجه کل زمان پاسخگویی به سوالات به این درس اختصاص داده می شود. بنابراین، داوطلبان رشته زبان تخصصی باید به مدت ۳۰ دقیقه برای بازگشت و مرور مجدد سوالات زمان بگذارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای