برنامه ‌ریزی برای کنکور ۱۴۰۲

برنامه‌ ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ بسیار مهم است. کنکور امسال متفاوت از سالهای گذشته است. گرچه رتبه‌های برتر سالهای قبل هم طبق برنامه درس می‌خواندند اما اهمیت این موضوع امسال بیشتر شده است. نوبت اول کنکور در دی ماه برگزار شده است و خوب یا بد باید منتظر نتیجه آن بمانید. اما اگر در آزمون دی شرکت نکرده‌اید و یا فکر می‌کنید رتبه خوبی به دست نمی‌آورید، ناامید نباشید. هنوز یک فرصت دیگر در تیر ماه برای قبولی در آزمون سال ۱۴۰۲ دارید. شاید بپرسید با این زمان کم می‌توانم ترازم را بالاتر ببرم و رتبه بهتری کسب کنم.یا فکر کنید عقب مانده‌اید و باید قید قبولی در رشته دلخواهتان را بزنید. ولی زمان باقیمانده یک فرصت طلایی است که با برنامه ‌ریزی می‌توانید آرزوهایتان را دست‌یافتنی کنید.

برنامه ‌ریزی برای کنکور 1402

چرا برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ مهم است؟

هرچه به زمان برگزاری کنکور نزدیکتر می‌شویم استرس داوطلبان بیشتر می‌شود. برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ کمک می‌کند از زمان باقیمانده بهترین استفاده را ببرید و با توجه به تلاشتان، بهترین رتبه ممکن را به دست آورید.

ممکن است استرس زیاد ناشی از کمبود وقت موجب شود برخی از درسها را کلا حذف کنید و یا فکر کنید زمان کافی برای مرور یا تست زدن ندارید. همه این اشتباهات باعث می‌شود زحماتتان به هدر برود و نتوانید به اندازه تلاشی که می‌کنید نتیجه بگیرید.

با تیم مشاوره ای استاد حسین احمدی میتوانید با بهترین دانشگاه های ایران برای ادامه تحصیلات خود آشنا شوید.

نکات مهم در برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲

یک برنامه مناسب باید شامل خواندن دروس و درک مفاهیم، رفع اشکال، مرور مباحث خوانده شده، جمع‌بندی، تست زدن، شرکت در آزمونهای دوره‌ای، تحلیل و ارزیابی آزمونها، انتخاب منابع درسی مناسب و درنهایت استراحت و خواب کافی باشد.
اگر دانش‌آموز پایه دوازدهم هستید و به مدرسه می‌روید، زمان انجام تکالیف و خواندن درسهای مدرسه را هم باید در برنامه خود بیاورید.
برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ باید برای هر داوطلب با توجه به ویژگیهای شخصیتی و توان علمی، شخصی‌سازی شود. برخی از افراد می‌توانند ساعتهای طولانی درس بخوانند اما برخی دیگر زود خسته می‌شوند. بعضی از داوطلبان در درس خاصی ضعف دارند و لازم است وقت بیشتری برای رفع اشکال بگذارند. درحالیکه فردی که در آن درس قوی است ممکن است بخواهد بیشتر تست بزند. بنابراین در برنامه ریزی کنکور قرار نیست افراد با هم مقایسه شوند.
برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ باید قابل اجرا و واقع بینانه باشد. شاید شما در برنامه خود روزی ۱۵ ساعت را به درس خواندن اختصاص دهید اما در واقعیت نتوانید بیشتر از پنج ساعت درس بخوانید. از آنجایی که تعهد بسیار مهم است، برنامه‌ای ننویسید که نتوانید آن را اجرا کنید.
برنامه درست و مناسب باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشد چون ممکن است یک روز حالتان خوب نباشد یا کار مهمی برایتان پیش بیاید که نتوانید طبق برنامه عمل کنید؛ در ساعات و روزهای بعدی باید فرصت جبران داشته باشید وگرنه دچار استرس می‌شوید.

درس خواندن اصولی و اهمیت آن برای کنکور
ادامه

چطور باید برای کنکور ۱۴۰۲ برنامه ریزی کنیم؟

برنامه مناسب کنکور باید ترکیبی از برنامه حجمی و زمانی باشد. یک برنامه اصولی زمان یکسانی را به همه درسها و مباحث نمی‌دهد؛ بلکه هر درس با توجه به ضریب و اهمیت آن، حجم کتابها و آسان یا سخت بودن باید زمان متفاوتی را به خود اختصاص دهد.

برنامه را با جزئیات بنویسید و مشخص کنید هر روز چه مبحثی از کدام درس را باید بخوانید و تست بزنید؛ اما زمان آن را طوری قرار دهید که قابل انعطاف باشد. مثلا اگر نوشتید که از هفت صبح درس خواندن را شروع می‌کنید ولی خواب ماندید، در انتهای شب فرصت داشته باشید برنامه عقب مانده را جبران کنید.

به بودجه‌بندی درسها اهمیت دهید.

در هر گروه آزمایشی برخی درسها ضریب بیشتری دارند و سوالات بیشتری هم در آزمون از آن درسها طرح می‌شود پس باید زمان کافی را برای خواندنشان درنظر بگیرید؛ مثلا در گروه علوم تجربی درس زیست شناسی مهمترین درس است و ضریب ۱۲ دارد یا در رشته علوم انسانی درس ادبیات فارسی بالاترین ضریب را دارد. از طرفی برخی از دروس ضریب بالایی ندارند ولی چون اغلب داوطلبان درصد پایینی در این درسها کسب می‌کنند، اگر بتوانید به سوالات خوب جواب دهید، رتبه شما خیلی تغییر می‌کند.

فراموش نکنید فقط خواندن دروس کافی نیست چون اگر در فواصل زمانی مشخصی آنها را مرور نکنید، وارد حافظه بلندمدت شما نمی‌شوند و طولی نمی‌کشد که آنها را از یاد می‌برید. مرور درسها باید با توجه به تسلط شما و نوع درس از لحاظ حفظ کردنی یا تحلیلی بودن به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سه ماه یکبار انجام شود.

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 با انتشارات گیلنا
ادامه

بعد از تست زدن در هر مبحث، بهتر است پاسخهای درست و غلط خود را بررسی کنید تا متوجه شوید بیشترین اشتباهاتتان در کدام بخشهاست. ارزیابی آزمونها و تستها، به اندازه خود آزمون و حتی بیشتر از آن مهم است؛ زیرا کمک می‌کند پیشرفت تحصیلی خود را پایش کنید و متوجه نقاط قوت و ضعف خود شوید. این کار باید توسط استادان و مشاوران باتجربه انجام شود. شاید لازم باشد با توجه به ارزیابی آزمون شما، تغییراتی در برنامه ایجاد شود.

درست درس خواندن امروزه یک مهارت است که می‌توانید آن را یاد بگیرید. تکنیکهای تقویت حافظه و نت‌برداری کمک می‌کنند تا بازدهی بیشتری داشته باشید و بتوانید در زمان کوتاهتر، مطالب بیشتری را بخوانید و به یاد بسپارید.

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ چه تاثیری در جبران عقب‌ماندگی درسی دارد؟

یک برنامه مناسب می‌تواند راندمان درس خواندن شما را بالاتر ببرد و کمک کند درسهایی را که در آنها ضعف داشتید، بهتر یاد بگیرید. اگر تا الان به اندازه کافی تلاش نکرده‌اید، از همین امروز می‌توانید با تهیه یک برنامه مناسب شروع کنید. اگر برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ اصولی باشد، در زمان باقیمانده هم فرصت مطالعه خواهید داشت و هم می‌توانید درسها را مرور کنید.

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ به تنهایی کافی نیست. آنچه که عامل موفقیت شما می‌شود، پشتکار شما و تعهدتان به اجرای برنامه است. اگر به تنهایی نمی‌توانید برنامه مناسبی برای خود بنویسید بهتر است از تجربه کسانی که سالها در این زمینه کار کرده‌اند استفاده کنید. موسسات مختلفی در زمینه برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۲ فعالیت می‌کنند،مانند موسسه کنکور آسان است که برنامه ریزی رایگان ۱۲۰ روزه و برنامه رایگان عید نوروز را در اختیار همه داوطلبان قرار می‌دهد.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه
ادامه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای