بودجه بندی عربی ۱۴۰۳

هر سال، طراحان سوال در آزمون کنکور سراسری، به برخی از مباحث درس عربی توجه ویژه تری می کنند. اطلاع از این مباحث یا بودجه بندی، به داوطلبان کمک می کند تا در برنامه ریزی و آماده سازی بهتر برای آزمون عمل کنند و در زمان جمع بندی نیز بتوانند کمترین زمان را برای مرور مباحث دیگر صرف کنند. بودجه بندی عربی در آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ به داوطلبان بسیاری کمک می کند.

هر سال، سوالات متعددی از بخش های مختلف کتاب عربی که در سازمان سنجش به عنوان منابع کنکور اعلام شده اند، طراحی می شوند. بودجه بندی عربی به این معناست که هر سال، تعدادی سوال از هر یک از مباحث درسی در آزمون می آید و نشان می دهد کدام مبحث مورد توجه طراحان سوال کنکور بوده و کدام مبحث از اهمیت کمتری در آزمون برخوردار است.

با توجه به تغییراتی که در کنکور سراسری رخ داده است، بسیاری از داوطلبان با ابهامات زیادی در این زمینه مواجه هستند و به دنبال پاسخ هایی هستند. آنها می خواهند بدانند آیا تعداد سوالات درس عربی تغییر کرده است و مباحث و فصل های مهم درس عربی چیستند. در ادامه، به بودجه بندی عربی در آزمون کنکور انسانی سال ۱۴۰۳ و سال های قبل از آن به همراه بارم بندی سوالات درس عربی در کنکور انسانی پرداخته شده است.

بودجه بندی درس عربی کنکور انسانی سال ۱۴۰۳

درس عربی یکی از دروس رشته انسانی است که در آزمون کنکور سراسری انسانی، ۱۲ سوال به آن اختصاص داده شده است. داوطلبان برای پاسخگویی به این سوالات، حدود ۱۰ دقیقه زمان دارند. تحلیل کنکور انسانی نشان می دهد که سوالات این بخش به سمت مفهومی شدن در حل مسئله ها پیش می روند. بودجه بندی درسال ۱۴۰۳ برای درس عربی به شرح زیر است:

کنکور آسان است انسانی
ادامه

۱. نکات دستوری و گرامری: ۲ سوال

در این بخش، سوالاتی در مورد قواعد دستوری و گرامری زبان عربی مطرح می شود. مفاهیم مهمی مانند اسم، فعل، صفت، حروف اضافه، زمان ها و غیره در این بخش مورد سؤال قرار می گیرند.

۲. درک مفهوم متون: ۴ سوال

در این بخش، سوالاتی در مورد درک مفهوم متون عربی مطرح می شود. داوطلبان باید با خواندن و درک متونی که در سوالات ارائه می شود، به سؤالات پاسخ دهند.

۳. ترجمه: ۲ سوال

در این بخش، سوالاتی در مورد ترجمه جملات یا متون فارسی به عربی و بالعکس مطرح می شود. داوطلبان باید توانایی ترجمه دقیق و صحیح را به اثبات برسانند.

۴. مقایسه و تفاوت: ۲ سوال

در این بخش، سوالاتی در مورد مقایسه و تفاوت مفاهیم و کلمات عربی مطرح می شود. داوطلبان باید توانایی تشخیص تفاوت ها و مقایسه ی مفاهیم را به اثبات برسانند.

با توجه به بودجه بندی فوق، می توان نتیجه گرفت که درس عربی در کنکور انسانی سال ۱۴۰۳، بیشترین تمرکز را بر روی درک مفهوم متون و نکات دستوری و گرامری داشته است. بنابراین، داوطلبان می توانند در برنامه ریزی و آماده سازی خود بیشترین تمرکز را بر روی این دو بخش قرار دهند. البته، برای کسب نمره ی بالا در درس عربی کنکور، لازم است که تمامی بخش ها به خوبی مورد مطالعه و آماده سازی قرار گیرند.

بودجه بندی عربی

بارم بندی عربی کنکور ۱۴۰۳

در کل، در کنکور، بارم بندی سوالات درس عربی بصورت مستقیم وجود ندارد. اما منظور از بارم بندی، ضرایب مربوط به درس عربی در کنکور سال ۱۴۰۳ است. لازم به ذکر است که بارم بندی ارائه شده در اینجا برای آزمون های نهایی بیشتر اهمیت دارد تا آزمون کنکور. زیرا ضرایب درس عربی و تعداد سوالات و زمان پاسخگویی آن ها در هر سال ممکن است متفاوت باشد. در ادامه، بارم بندی عربی کنکور ۱۴۰۳ یا به عبارتی ضرایب مربوط به درس عربی را ارائه خواهیم کرد.

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳
ادامه

ضریب درس عربی:

  •  کنکور رشته انسانی: ۵

یکی از دغدغه های بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری، برنامه ریزی مناسب برای کنکور ۱۴۰۳ است تا بتوانند بهترین نتیجه را کسب کنند. برای برنامه ریزی درسی، باید عوامل مختلفی از جمله تعداد سوالات و زمان پاسخگویی را در نظر گرفت. توصیه می شود که داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، علاوه بر این متن، مقاله زیر را نیز مطالعه کنند: “اهمیت آگاهی از بودجه بندی عربی کنکور ۱۴۰۳”.

متقاضیان کنکور سراسری ۱۴۰۳ با داشتن اطلاعات دقیق درباره بودجه بندی عربی، می توانند از اهمیت هر فصل و مبحث، تعداد تکرار هر مبحث در آزمون های سراسری سال های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و نوبت اول و دوم ۱۴۰۲ باخبر شوند. این اطلاعات به افراد کمک می کند تا با شناخت موضوعات مهم تر درس عربی، زمان خود را به خوبی مدیریت کرده و برنامه ریزی دقیق تری برای مطالعه درس ها داشته باشند.

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی گیلنا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص بودجه بندی عربی کنکور ۱۴۰۳ را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی گیلنا به اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم که برای دریافت آخرین اخبار مربوط به این حوزه، عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری گیلنا شوید و آن ها را دنبال کنید.

۹ راهکار برای ۱۰۰ زدن درس عربی در کنکور

  1. در شب های میانه، به مدت ۳۰ دقیقه به درک مطلب عربی بپردازید.
  2. متن دروس را به صورت کلمه به کلمه تحلیل صرفی کنید و اعراب آن ها را مشخص کنید. این کار علاوه بر تمرین قواعد، باعث مرور قواعد قبلی نیز می شود.
  3. متن دروس را به صورت تحت اللفظی کلمه به کلمه ترجمه کنید و سپس به ترجمه جمله به جمله بپردازید.
  4. تست درس ها را ۲ تا ۴ روز پس از خواندن قواعد بزنید. بعد از هر جلسه آزمون، قواعد را به مدت ۱۵ دقیقه مرور کنید.
  5. به قواعد زیر بیشتر توجه کنید: انواع فعل مضارع، جمله شرطی، معلوم و مجهول، معرفه و نکره، اسلوب استثنا و حصر، مفعول مطلق و حال.
  6. ساعت مطالعه مناسبی را برای درس عربی در نظر بگیرید. حدود ۳ تا ۴ ساعت در هفته را به آن اختصاص دهید.
  7. قواعد لقمه مهروماه را مطالعه کنید.
  8. آزمون های جامع و آزمایشی را حل کنید و درصد خود را بسنجید.
  9. برای درس عربی، منابع مناسبی را استفاده کنید:
  •     منابع تک پایه: دهم خیلی سبز، یازدهم خیلی سبز، دوازدهم خیلی سبز.
  •     منابع آزمونی: موج آزمون.
  •     منبع جامع: مهروماه.
  •     منبع جمع بندی: خیلی سبز.
  •     منبع سطح بالا: آی کیو.
سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی
ادامه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای