لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی

در این مقاله، به صورت جامع به بررسی سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی می پردازیم و اطلاعات تکمیلی مربوط به این موضوع را ارائه خواهیم داد.

در آزمون سراسری ۱۴۰۳، پنج گروه آزمایشی با یکدیگر به رقابت می پردازند و کنکور رشته ریاضی یکی از این زیرگروه های آزمایشی محسوب می شود.

رشته ریاضی یکی از گروه های آزمایشی پرطرفدار در آزمون سراسری است و همواره افراد علاقه مند به رشته های مهندسی را به سوی خود جذب می کند.

هر سال، کنکور رشته ریاضی برای تعدادی از داوطلبان کنکور سراسری تعیین سهمیه می کند و داوطلبان کنکور ریاضی برای قبولی در رشته های برتر این آزمون، از جمله مهندسی عمران، برق، کامپیوتر و غیره، باید ابتدا مفاهیم دروس اختصاصی را یاد گرفته و برای تسلط بر تست زنی، تکنیک های تست زنی هر درس را فرا گیرند.

طبق آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش، در سال های اخیر تعداد داوطلبان این گروه آزمایشی به بیش از ۱۲۰ هزار نفر رسیده است که رقابت را بین اعضای این گروه آزمایشی کمی آسان تر می کند.

لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی

در کل، انواع سهمیه های موثر در آزمون سراسری برای هر پنج گروه آزمایشی شرکت کننده در کنکور سراسری به شرح زیر است:

  1. سهمیه مناطق: بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان داوطلب.
  1. سهمیه ایثارگران ۲۵٪: کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد.
  1. سهمیه ایثارگران ۵٪: کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد.
  1. سهمیه رزمندگان: کسب حداقلبه طور متوسط ۱۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد.
  1. سهمیه ورزشکاران: کسب حداقل ۱۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد.
آخرین رتبه قبولی در رشته شنوایی شناسی
ادامه

سهم بندی آزمون سراسری ۱۴۰۳ به تقسیم بندی بر اساس مناطق ارتباط دارد. همهٔ داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری، در پنج گروه آزمایشی (علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی) به این سهمیه تعلق دارند. بنابراین، سهمیهٔ مناطق به عنوان سهمیهٔ اصلی و مهم ترین سهمیه در لیست سهمیه های موثر در آزمون سراسری محسوب می شود.

سهمیه های کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی

سهمیه منطقه ای

تمام استان ها، شهرستان ها و مناطق مختلف کشور بر اساس امکانات و شرایط خاص آن منطقه به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • منطقه ۱
  •  منطقه ۲
  • منطقه ۳

این سهمیه برای هر داوطلب و دانش آموز کنکور بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دورهٔ دبیرستان هر داوطلب در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر، شرکت کنندگان در آزمون سراسری بر اساس محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دورهٔ متوسطهٔ خود، یکی از سهمیه های مناطق ۱، ۲ و ۳ طبقه بندی می شوند.

سهمیه آزمون سراسری ۱۴۰۳

ایثارگران ۲۵ درصد، یکی از سهمیه های خاص آزمون سراسری است که فقط به سه گروه از افراد تعلق دارد. به بیان دیگر، تنها این دسته از افراد می توانند از سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران در آزمون سراسری بهره مند شوند.

ظرفیت اختصاصی برای این دسته داوطلبان ۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان ۷۰ درصد نمره گزینش آزاد برای تمامی رشته های محل است.

در جدول زیر می توانید افراد مشمول سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران را مشاهده فرمایید:

افراد مشمول سهمیه ایثارگران (۲۵ درصد)

برنامه ریزی با اوج یادگیری
ادامه

همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر

آزادگان ودر ادامه ی پاسخ قبلی، افراد مشمول سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران عبارتند از:

  1. همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر: همسر و فرزندان افرادی که در جبهه جنگ یا در عملیات های نظامی به شهادت رسیده اند یا مفقودالاثر شده اند، مشمول سهمیه ایثارگران هستند.
  1. آزادگان و جانبازان: افرادی که به عنوان اسرا در دوران جنگ به دست دشمن افتاده بودند و یا جان باخته ولی زنده مانده اند، مشمول سهمیه ایثارگران هستند.

سهمیه آزمون سراسری ۱۴۰۳: خانواده های شهدا

یکی از نوع دیگر سهمیه های مؤثر در آزمون سراسری، سهمیه های اختصاص یافته به خانواده های محترم شهدا است. این نوع سهمیه به چهار گروه تعلق دارد و صرفاً افرادی از این سه دسته می توانند از سهمیه شهدا در آزمون سراسری بهره برداری کنند.

میزان سهمیه این گروه بر اساس جمعیت شرکت کنندگان در سهمیه خانواده شهدا نسبت به جمعیت کل شرکت کنندگان تعیین می شود.

در جدول زیر می توانید افرادی را که مشمول دریافت سهمیه خانواده شهدا هستند، مشاهده فرمایید:

افراد مشمول سهمیه خانواده شهدا

  • پدر شهید
  • مادر شهید
  • خواهر شهید
  • برادر شهید

سهمیه آزمون سراسری ۱۴۰۳: بهیاران

این نوع سهمیه صرفاً به بهیاران تعلق دارد و افرادی که دارای مدرک بهیاری هستند می توانند از این سهمیه در آزمون سراسری بهره برداری کنند.

این نوع سهمیه به یک گروه تعلق دارد و صرفاً این قشر از افراد می توانند از سهمیه بهیاران در آزمون سراسری بهره برداری کنند.

بر اساس این سهمیه، ۵% از ظرفیت هر یک از رشته های پرستاری در دوره روزانه و در کلیه استان های کشور (بر حسب میزان متقاضیان هر کدرشته محل) به بهیاران واجد شرایط اختصاص پیدا می کند.

افزایش تمرکز هنگام مطالعه
ادامه

در جدول زیر می توانید افرادی را که مشمول دریافت سهمیه بهیاران هستند، مشاهده فرمایید:

افراد مشمول سهمیه بهیاران

بهیاران (افراد دارای مدرک بهیاری)

سهمیه آزمون سراسری ۱۴۰۳: کارمندان

یکی دیگر از سهمیه های خاص آزمون سراسری، سهمیه مربوط به کارمندان است که به یک سری از افراد واجد شرایط (مانند شرط سنی و بومی استانی) تعلق می گیرد. این نوع سهمیه به چند گروه تعلق دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای