پرش فکری در دوران کنکور

پرش فکری در دوران کنکور یکی از مشکلات اغلب داوطلبان و دانش آموزان است که موجب خستگی و دلسردی آنها هم می شود. بعضی وقتها وسط درس خواندن به یاد خاطره ای در گذشته می افتند و یا ناگهان فکر می کنند که اگر در کنکور قبول نشوند چه می شود. چرا گاهی تمرکز روی محتوای کتاب و درس کم می شود؟ آیا این مشکل راه حلی هم دارد؟ اگر شما هم هنگام مطالعه درسهایتان دچار پرش فکری می شوید روشهایی را که در این مقاله بیان می کنیم امتحان کنید.پس تا پایان مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

علت پرش فکری در دوران کنکور چیست؟

عوامل مختلفی باعث پرش فکری در دوران کنکور می شوند. مصرف برخی از داروها و یا بعضی از اختلالات روانی می توانند موجب ازبین رفتن تمرکز شوند؛ اما درمورد داوطلبان کنکور، علت اصلی افزایش استرس است.

دانش آموزان و داوطلبان اغلب به نتیجه آزمون خود فکر می کنند و مدام نگرانند که اگر در رشته و دانشگاه دلخواه خود قبول نشوند، چه آینده ای درانتظارشان خواهد بود.

گاهی عدم تسلط به مباحث درسی و یاد نگرفتن بعضی از قسمتهای کتاب، این نگرانی را تشدید می کند.

داوطلبان باید حجم زیادی از درس را در زمان کوتاهی بخوانند و گاهی فشردگی برنامه و خستگی زیاد، باعث می شود ذهن برای فرار، به خاطرات گذشته یا مسائل متفرقه پناه ببرد.

این فکر و خیالها انرژی زیادی از فرد می گیرند و هم سرعت مطالعه و هم کیفیت آن را به شدت کم می کنند.

پرش فکری در دوران کنکور چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

افکار متوالی که معمولا ربطی به هم ندارند، تمرکز فرد را هنگام مطالعه ازبین می برند و باعث می شوند مطالب خوانده شده را خوب یاد نگیرد. برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه میتوانید از مشاورین انتشارات گیلنا کمک بگیرید.

آمادگی برای امتحانات نهایی
ادامه

برخی از داوطلبان ساعتهای طولانی درس می خوانند اما درنهایت نمی توانند مباحث درسی خوانده شده را در جلسه آزمون به یاد بیاورند و به تستها پاسخ دهند.

همچنین به خاطر یادگیری بهتر مجبور می شوند هر بخش را بارها بخوانند و وقتشان تلف می شود.

چه راهکارهایی برای حل مشکل پرش فکری در دوران کنکور وجود دارد؟

برای کم شدن این مشکل راه حلهای مختلفی وجود دارد. سعی کنید برنامه درسی متناسب با توانمندی خود داشته باشید و برای خواندن هر بخش از کتاب، زمانی را مشخص کنید. وقتی تلاش می کنید طبق برنامه درستان را تمام کنید، ذهنتان فرصت کمتری برای خیالپردازی و افکار متفرقه خواهد داشت.

برنامه درسی خود را متنوع تنظیم کنید تا دچار کسالت نشوید. هنگام مطالعه نکته برداری کنید؛ به این ترتیب تمرکزتان بیشتر می شود

نقاط ضعف درسی خود را برطرف کنید

وقتی ببینید می توانید به تستهای مباحث مختلف جواب دهید؛ استرس شما هم کم می شود و همانطورکه می دانید استرس یکی از عوامل اصلی پرش فکری در دوران کنکور است.

در درس خواندن وسواس نداشته باشید. اگر می توانید به سوالهای یک بخش پاسخ دهید پس حتما آن بخش را خوب خوانده اید. توقف زیاد روی یک مبحث، موجب می شود ذهنتان به سراغ فکرهای پراکنده برود.

اگر هنگام درس خواندن نتوانستید فکرتان را متمرکز کنید، افکارتان را یادداشت کنید تا بعد از پایان زمان مطالعه، به آنها بپردازید. با این کار ذهن شما خیالش راحت می شود و می تواند روی درس تمرکز کند. اگر نخواستید بعدا درمورد آن موضوع فکر کنید مهم نیست؛ آنچه که اهمیت دارد آرامش آن لحظه ذهن شماست.

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳
ادامه

برای تغییر افکار منفی که به ذهنتان هجوم می آورند، جملات مثبتی را در طول روز و حتی شب قبل از خواب با خودتان تکرار کنید. مثبت فکر کردن به آرام شدن شما کمک می کند.

تنفس عمیق شکمی را تمرین کنید و قبل از شروع به درس خواندن؛ چند دقیقه نفس عمیق بکشید.

پرش فکری در دوران کنکور

شرایط محیطی

شرایط محیطی جایی که در آن مطالعه می کنید هم نقش مهمی در تمرکز و یا پرش فکری در دوران کنکور دارد. سعی کنید همیشه در جای ثابتی درس بخوانید تا به محض نشستن در آن مکان، ذهنتان ناخودآگاه متمایل به درس خواندن شود. هرگز در رختخوابتان درس نخوانید؛ چون ممکن است زمانی به خودتان بیایید و متوجه شوید ساعتها غرق در رویا و خیال بوده اید و از برنامه درسیتان عقب مانده اید.

اتاق مطالعه شما باید تهویه و دمای مناسبی داشته باشد. آن را مرتب و منظم نگه دارید و لوازم اضافی را که موجب حواس پرتی شما می شوند، از اتاق خارج کنید.

وقتی برای کنکور درس می خوانید تا جایی که ممکن است استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی را محدود کنید؛ زیرا تا ساعتها پس از استفاده، ذهن شما را مشغول نگه می دارند. فیلم تماشا نکنید و از اخبار به ویژه خبرهای بد خود را دور نگه دارید.

هنگام مطالعه غذا نخورید و به موسیقی گوش نکنید. اگر هر چقدر تلاش کردید نتوانستید تمرکزتان را به دست بیاورید، کمی در هوای آزاد قدم بزنید. اگر باز هم برایتان ممکن نبود، چند دقیقه کتاب را ببندید و در همان اتاق مطالعه قدم بزنید تا ذهن شما از افکار گوناگون رها شود و دوباره بتوانید به برنامه درسی خود بازگردید.

بهترین دانشگاه های ایران
ادامه

جمع بندی راهکارهای جلوگیری از پرش فکری در دوران کنکور

برای اینکه بتوانید تمرکزتان را حفظ کنید سعی کنید در زمان حال زندگی کنید. فراموش نکنید گذشته تمام شده است و حسرت خوردن برایش فایده ای ندارد. آینده هم به دست خودتان ساخته می شود  و باید برایش تلاش کنید و خدا هم کمکتان می کند؛ پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

سعی کنید نظرات و قضاوتهای احتمالی دیگران برایتان مهم نباشد؛ به این ترتیب بخش زیادی از نگرانیهایتان رفع می شود.

داشتن یک برنامه شخصی سازی شده و اصولی کمک زیادی به آرامش و پیشرفت درسی شما می کند. برای داشتن یک برنامه صحیح درسی می توانید از مشاوران مجموعه اوج یادگیری راهنمایی بگیرید. همچنین با استفاده از آموزشهای اساتید باتجربه این مجموعه، می توانید بر مباحث مهم درسی مسلط شوید.

پرش فکری در دوران کنکور مشکل بسیاری از داوطلبان است؛ پس فکر نکنید فقط شما با این مساله مواجه هستید. این مشکل هم مانند هر مشکل دیگری راه حل دارد.

سطح توقعتان باید متناسب با شرایط زندگی و روحیات شما باشد. یادگیری تمرکز در مطالعه، مثل مهارتهای دیگر نیاز به تمرین دارد. به خودتان زمان بدهید و سخت نگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای