رشته پروتز دندان بدون کنکور

رشته پروتز دندان، یکی از رشته های محبوب در بین داوطلبان گروه علوم تجربی است. این رشته امکان پذیرش بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور سراسری را برای علاقه مندان فراهم می کند. افرادی که در رشته پروتز دندان بدون کنکور پذیرفته می شوند، در مقطع کاردانی وارد دانشگاه می شوند.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

رشته پروتز دندان یکی از رشته های دانشگاهی گروه آزمایشی و تجربی است. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آزمایشگاه ها، مراکز درمانی دولتی و خصوصی به ساخت دندان های مصنوعی، ساخت ابزار و وسایل ارتودنسی و موارد مشابه مشغول به کار شوند.

با توجه به نزدیکی این رشته به رشته دندانپزشکی، هر سال رقابت شدیدی برای ورود به دانشگاه های سراسری در این رشته وجود دارد. بسیاری از داوطلبان به دنبال پذیرش در این رشته بدون نیاز به شرکت در آزمون کنکور هستند.

در حال حاضر، فقط در مقطع کاردانی امکان تحصیل در رشته پروتز دندان بدون نیاز به کنکور وجود دارد. دانشجویان پس از اتمام دوره کاردانی، با بررسی سوابق تحصیلی شان، می توانند به مقطع کارشناسی ناپیوسته وارد شوند. در ادامه این مقاله، ثبت نام، پذیرش و دوره کاردانی رشته پروتز دندان بدون نیاز به کنکور توضیح داده شده است.

آیا ثبت نام در رشته پروتز دندان بدون کنکور واقعی است؟

با توجه به بازار کار و درآمد بالا در رشته پروتز دندان در کشور، هر سال رقابت شدید و فشرده ای بین داوطلبان کنکور تجربی برای ورود به این رشته وجود دارد. اکثر متقاضیان با برنامه ریزی یک ساله خود، برای کسب رتبه قبولی در این رشته آماده می شوند، اما برخی داوطلبان موفق به کسب نمره قبولی در رشته پروتز دندان نمی شوند.

نظم مطالعاتی
ادامه

یکی از راه های پذیرش در رشته پروتز دندان، شرکت در دوره های بدون کنکور این رشته است. سازمان سنجش، براساس تعداد صندلی های خالی و نیاز جامعه به فارغ التحصیلان برخی حرفه ها، هر سال لیستی از رشته هایی را که بدون نیاز به کنکور قابل پذیرش هستند، اعلام می کند. این لیست رشته ها هر سال در سایت سازمان سنجش منتشر می شود.

داوطلبان رشته پروتز دندان باید منتظر انتشار دفترچه راهنمای پذیرش براساس سوابق تحصیلی باقی بمانند. در صورتی که رشته پروتز دندان در این لیست قرار داشته باشد، می توانند برای ثبت نام در رشته پروتز دندان بدون کنکور

اقدام کنند. ثبت نام برای مقطع کاردانی و سپس کارشناسی در رشته پروتز دندان، براساس معدل داوطلب انجام می شود.

پذیرش بدون کنکور در رشته پروتز دندان و دندانپزشکی در خارج از کشور

در دانشگاه های خارج از کشور، متقاضیان رشته های دکتری عمومی پزشکی بدون کنکور، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته های پیراپزشکی، از جمله پروتز دندان، بدون محدودیتی قابل پذیرش هستند. این نوع پذیرش بدون نیاز به آزمون برگزار می شود و تنها با رعایت شرایط و ضوابط خاص دانشکده صورت می پذیرد.

معمولاً یکی از شرایط اصلی پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی خارج از کشور، داشتن مدرک زبان انگلیسی معتبر و قابل قبول است. بنابراین، در صورتی که متقاضیان شرایط لازم را داشته باشند، می توانند به راحتی برای ثبت نام بدون کنکور در رشته پروتز دندان در خارج از کشور اقدام کنند.

همچنین، داوطلبانی که قصد دارند پس از فارغ التحصیلی در رشته پروتز دندان به ایران بازگردند، باید یک نکته را در نظر داشته باشند. همه دانشگاه های علوم پزشکی خارج از کشور، توسط وزارت بهداشت ایران تایید نشده اند. لذا قبل از انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر، بهتر است لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را بررسی کرده و سپس در مراحل ثبت نام اقدام نمایید.

بهترین دانشگاه های ایران
ادامه
رشته پروتز دندان بدون کنکور

پذیرش بدون کنکور در رشته کاردانی پروتز دندان

همانطور که اشاره شد، داوطلبان می توانند برای پذیرش بدون کنکور در رشته پروتز دندان بدون کنکور در داخل و خارج از کشور درخواست دهند. اما باید توجه داشت که تمام دانشگاه های داخل کشور تنها در مقطع کاردانی، دانشجو را پذیرش می کنند. بنابراین بعد از فارغ التحصیلی از مقطع کاردانی، داوطلبان می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته درخواست دهند.

رشته پروتز دندان به صورت کارشناسی پیوسته در هیچ دانشگاهی در داخل کشور ارائه نمی شود. بنابراین برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته، باید حتماً در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده و سپس به امکان انتقال به کارشناسی ناپیوسته امتحان کنید.

داوطلبان باید در نظر داشته باشند که پس از انتشار لیست رشته های بدون کنکور توسط سازمان سنجش و وجود ظرفیت برای رشته پروتز دندان، برای ثبت نام در رشته های بدون کنکور سراسری اقدام کنند. ثبت نام در این رشته ها در مهلت مقرر انجام می شود و پس از اتمام زمان مشخص شده، امکان شرکت در دوره کاردانی پروتز دندان وجود نخواهد داشت.

بعد از اتمام مقطع کاردانی، می توانید برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته و ارشد درخواست دهید. پذیرش در مقطع کارشناسی و ارشد رشته پروتز دندان بدون کنکور صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و معدل دانشجو صورت می گیرد.

راهکارهایی برای موفقیت در کنکور

با توجه به زمان برگزاری کنکور، توصیه می کنیم از این روزهای پایانی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و از آنها بهره ببرید. مطالب مهم و خلاصه های ارزشمند خود را بارها مرور کنید و تست های استاندارد کنکور چند سال اخیر را با دقت و کامل تحلیل کنید.

دروس تخصصی رشته ریاضی ۱۴۰۳
ادامه

نکته مهم بعدی، شبیه سازی آزمون های آزمایشی در خانه است. در این روزهای پایانی، حتماً به سراغ دفترچه های کنکور حداقل سه سال گذشته از کنکورهای نظام جدید رفته و آزمون ها را برگزار کنید. سپس پس از آزمون گیری، آنها را به دقت تحلیل کرده و نقاط ضعف خود را برطرف و نقاط قوت خود را تثبیت کنید.

موضوع بعدی برای موفقیت در کنکور، داشتن مدیریت زمان در کنکور و استراتژی برخورد با سوالات دفترچه کنکور است. در این راستا، توصیه می شود قبل از کنکور نحوه برخورد با سوالات هر درس کنکور را تعیین کنید و در روز کنکور، دقیقاً به همان شیوه با آنها برخورد کنید. هرگز تصمیم به تغییر برنامه خود در روز کنکور نگیرید، زیرا این کار ممکن است باعث ناهماهنگی و بی نظمی شود و ممکن است کنکور خراب شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای