رشته اتاق عمل بدون کنکور

رشته اتاق عمل یکی از رشته های معتبر پیراپزشکی است که بسیاری از داوطلبان به دنبال پذیرش در این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد هستند. متقاضیان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته اتاق عمل می توانند به دو طریق وارد این رشته شوند. اولین راه شرکت در کنکور سراسری و کسب حد نصاب قبولی در این رشته است. دومین راه، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در مناطق محروم است. رشته اتاق عمل بدون کنکور در مقطع کاردانی نیز در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود.تا انتهای مقاله با کنکور آسان است همراه باشید.

در رقابت بزرگ کنکور تجربی، متقاضیان برای تحصیل در رشته های پیراپزشکی شرکت می کنند تا بر اساس علاقه و توانایی خود در رشته های پیراپزشکی ادامه تحصیل دهند. رشته اتاق عمل یکی از رشته های پرمتقاضی بین داوطلبان آزمون تجربی است. این رشته با هدف افزایش مهارت فرد در زمینه هایی همچون آماده سازی محیط اتاق عمل با تکنیک های استریل و ضدعفونی، اصول صحیح وضعیت دادن به بیمار، تکنیک های مناسب برای کمک به جراح در کنترل خونریزی، دانش و عملکرد کافی در مراقبت از بیمار و تکنیک های جراحی، شناخت شرایط اورژانس و موارد دیگر، در دفترچه کنکور سراسری به ارمغان آمده است.

بنابراین، داوطلبانی که به رشته اتاق عمل علاقه مند هستند، می توانند با کسب رتبه و تراز لازم، در مهلت مقرر برای اولویت بندی رشته و محل های مرتبط با اتاق عمل در دانشگاه های علوم پزشکی مختلف اقدام کنند یا به صورت بدون کنکور در مناطق محروم و با تعهد خدمت، به تحصیل در این رشته بپردازند.

ممکن است به دلیل دشواری قبولی در این رشته، برخی از متقاضیان به دنبال پذیرش بدون کنکور در رشته اتاق عمل باشند و این سوال برای آنها پیش بیاید که آیا ممی توانند بر اساس سوابق تحصیلی وارد این رشته شوند یا خیر. در ادامه این مقاله، به این سوالات پاسخ خواهیم داد و به ثبت نام بدون کنکور در رشته اتاق عمل در دانشگاه های علمی کاربردی و یا به صورت تحصیل در خارج از کشور خواهیم پرداخت.

معرفی رشته دامپزشکی
ادامه

ثبت نام در رشته کاردانی اتاق عمل بدون نیاز به کنکور امکان پذیر است. در سال های ۹۴ تا ۹۷، برخی رشته های پیراپزشکی مانند مامایی و اتاق عمل بدون نیاز به آزمون ورودی ارائه می شدند و این امکان هنوز نیز وجود دارد.

در آن زمان، وزارت بهداشت به منظور تأمین نیروی مورد نیاز در رشته های پیراپزشکی و با توجه به شرایط و ضوابط خاصی در مناطق محروم، امکان پذیرش بدون نیاز به کنکور را فراهم می کرد. فقط متقاضیان مناطق محروم و با شرایط لازم می توانستند رشته مورد نظر خود را انتخاب و در مصاحبه های مربوطه شرکت کنند.

علاوه بر این، با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور سال گذشته، وزارت بهداشت تصمیم گرفت در برخی از رشته های پیراپزشکی مانند اتاق عمل، مامایی و هوشبری در مقطع کاردانی، دانشجویان را در مناطق محروم بپذیرد. بنابراین، داوطلبانی که در این مناطق محروم ذکر شده در دفترچه کنکور قرار دارند، می توانند در صورت داشتن شرایط لازم، رشته اتاق عمل را در فرم انتخاب رشته خود انتخاب کنند و در این رشته تحصیل کنند.

شرایط پذیرش کنکور رشته تکنسین اتاق عمل در مناطق محروم

  1.  بودن شرایط بومی در حوزه جغرافیایی تحت پوشش دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی مربوطه.
  1. تولد یا محل سکونت فعلی، یا یکی از سه سال قبل از اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و یک سال دوره پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام جدید، و یا یکی از سه سال قبل از اخذ مدرک تحصیلی دو سال آخر دبیرستان و یا هنرستان برای داوطلبان نظام قدیم.
  1. داشتن امکان ثبت نام مجدد برای پذیرفته شدگان سال های قبل که در رشته های مورد نظر، تعهد خدمتی دارند.
  1. پایان دوره تعهد خدمت برای ادامه تحصیل کارشناسی این رشته برای فارغ التحصیلان مشروط است.
  1.  عدم امکان ثبت نام برای فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد، دکتری عمومی، دکتری حرفه ای و دکتری تخصصی، مگر با پرداخت شهریه.
  1.  داشتن سلامت جسمانی و روانی برای تحصیل در رشته مورد علاقه.
دروس عمومی کنکور
ادامه

همانطور که اشاره شد، موارد فوق مربوط به پذیرش بدون کنکور در رشته تکنسین اتاق عمل در سال گذشته بوده است. در صورتی که وزارت بهداشت مجدداً تصمیم به برگزاری پذیرش بدون کنکور در مقطع کاردانی پیراپزشکی، از جمله رشته اتاق عمل، بگیرد، در این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

در دانشگاه علمی و کاربردی، ثبت نام در رشته مهندسی فناوری تجهیزات پزشکی – اتاق عمل بدون نیاز به کنکور امکان پذیر است. این رشته برای دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می شود و پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی در رشته مهندسی فناوری تجهیزات پزشکی – اتاق عمل صورت می پذیرد.

در این رشته، دانشجویان آموزش های لازم برای نگهداری، کالیبراسیون، تشخیص و رفع خطاهای تجهیزات اصلی اتاق عمل را دریافت می کنند. با فارغ التحصیل شدن، آن ها قادر خواهند بود در بخش های اتاق عمل فعالیت کرده و ارتباط مؤثری بین تجهیزات پزشکی و کادر درمانی برقرار کنند.

بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته شامل اتاق عمل های بیمارستانی و مراکز درمانی عمومی و تخصصی، شرکت های تولید کننده، واردکننده و خدمات دهنده تجهیزات اتاق عمل، مسئولان فنی و مهندسان نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشکی اتاق عمل، کارشناسان خدمات پس از فروش شرکت های واردکننده تجهیزات اتاق عمل و مشاوران فنی در زمینه انتخاب و خرید تجهیزات پزشکی اتاق عمل می شود.

رشته اتاق عمل بدون کنکور

پذیرش در رشته اتاق عمل بدون آزمون در دانشگاه های خارج از کشور

یکی از راه های موجود برای ورود و تحصیل در رشته های پزشکی بدون نیاز به کنکور، تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور است. این دانشگاه ها بدون هیچ محدودیتی دریافت هزینه، دانشجو را پذیرش می دهند و در پایان تحصیل، با برگزاری یک آزمون جامع، مدرک فارغ التحصیلی را ارائه می کنند.

شروع مطالعه برای کنکور 1403 با انتشارات گیلنا
ادامه

برای ورود به این دانشگاه ها، متقاضیان در ابتدا باید مدرک زبان انگلیسی معتبر داشته باشند و از قدرت مالی خود برای تحصیل در این دانشگاه ها اطمینان حاصل کنند. سپس با بررسی شرایط پذیرش دانشگاه های مختلف، می توانند دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

در صورتی که هیچ یک از شرایط ثبت نام در رشته اتاق عمل بدون کنکور را ندارید، تنها راه باقی مانده برای شما شرکت در کنکور سراسری است. اطلاع از آخرین رتبه قبولی در کنکور سال گذشته در رشته اتاق عمل می تواند به شما در خصوص حد نصاب قبولی این رشته اطلاعاتی ارائه کند. با برنامه ریزی مناسب و مطالعه دقیق منابع کنکور، می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای