در این مقاله که از انتشارات گیلنا منتشر میشود، بر آن هستیم تا تکنیک‌های مدیریت زمان برای درس خواندن را به شما عزیزام بیاموزیم.

مدیریت زمان مسئله ای است که از ابتدای تاریخ با زندگی انسان ها گره خورده است. به زبان ساده، قابلیت استفاده بهینه از زمانی که در اختیار ما قرار دارد در راستای برآورد اهدافی که در سر داریم را مدیریت زمان می گوییم.

یکی از جنبه های زندگی که نیازمند مدیریت زمان می باشد، درس خواندن است. بدون برنامه ریزی هیچ کس نمی تواند به نتایج دلخواهش دست پیدا کند. در ادامه ۱۰ گام برای مدیریت بهتر زمان به شما یاد داده می شود.

مدیریت زمان کنکور

  1. حساب میزان زمانی که برای شما باقی مانده است را داشته باشید:
    برای استفاده بهتر از زمان، لازم است میزان زمانی که در طول روز در اختیار دارید را محاسبه کنید. در این مورد باید با خودتان صادق باشید، برای مثال میزان زمانی را که در فضای مجازی صرف می کنید محاسبه کنید، و در طول شبانه روز چند ساعت میخوابید، و صرف کارهایی می کنید که ربطی به اهداف شما ندارند.
    با این کار شما می توانید برنامه خود را بهتر با اهدافتان تطبیق دهید. برنامه ریزی و تعیین کردن زمان برای هر جنبه از زندگیتان، از آشفتگی و بی برنامگی جلوگیری میکند. برای اینکه درس خواندن را در برنامه خود بگنجانید، باید میزان زمانی که در اختیار دارید را محاسبه کنید.

نحوه مدیریت زمان

  1. در جهت مدیریت زمان، برای زمان خود ارزش قائل شوید:
    همانطور که همیشه گفته اند، وقت طلاست، حال زمان این است که برای وقت خود ارزشی قائل شوید. این کار نه تنها باعث می شود از هزینه های زائد جلوگیری شود، بلکه به شما کمک میکند حجم کار خود را به راحتی مدیریت کنید و از پس کارهایتان بر بیایید.
    کنکور آسان است شرایطی را برای شما فراهم نموده است تا با روشهایی نوین بتوانید مدیریت زمان را انجام دهید.
    اگر به درستی ارزش زمان خود را تعیین کنید، شاهد پیشرفت روزافزون خود خواهید بود. مدیریت زمان یکی از اصلی ترین جنبه های رسیدن به هر هدف، و پیشرفت درسی است. باید بدانید که ماه قبل از کنکور مانند طلا ارزشمند هستند، و اگر آنها را از دست بدهید به هیچ قیمتی نمی توانید زمان را به عقب برگردانید.
  1. اولویت بندی:
    همه ما در موقعیتی قرار گرفته ایم که باید درسی را بخوانیم که سخت و زمانبر است، و تمام فکر ما را به خود مشغول کرده است، با این حال از انجام آن سر باز میزنیم. اما با شانه خالی کردن، نمیتوانیم آن درس را یاد بگیریم.
    اگر این درس در نتایج کنکور شما تاثیر به سزایی دارد، بهتر است به جای خواندن درس هایی که در آنها مهارت دارید، به آن بچسبید و آن را بخوانید. این نکته به این معنی نمی باشد که درس های دیگر را فراموش کنید، بلکه باید درس های خود را بر اساس اهمیت آنها اولویت بندی کنید.
انواع مشاوره تحصیلی انتشارات گیلنا
ادامه
تکنیک‌های مدیریت زمان برای درس خواندن

مدیریت زمان مطالعه

  1. لیست انجام کار هایتان را هوشیارانه تنظیم کنید:
    در راه رسیدن به اهدافتان و مدیریت زمان، هیچ چیزی بیشتر از مشغول شدن به کارهای بی اهمیت نمی تواند به درس خواندن شما آسیب برساند. هنگام یادداشت کارهایی که باید انجام دهید، اگر لیست خود را هوشیارانه تنظیم کنید، و اولویت هایتان و زمان در دست را در نظر بگیرید، می توانید استفاده بهینه از وقت خود داشته باشید.
    به خاطر داشته باشید که لازم نیست لیست های طولانی تهیه کنید، در واقع احتمال عمل کردن به لیست های کوتاه تر، بیشتر می باشد. درس های سنگین و سخت را به قسمت های کوچکتر تقسیم کنید تا راحت تر پیشرفت خود را محک بزنید.
  1. قاطعانه به برنامه خود عمل کنید:
    هر روز وظایف خود را بر اساس اهمیت، مهلت باقی مانده، و حجم آنها اولویت بندی کنید، و شروع به کار کنید. اگر برای مطالعه به کتابخانه مراجعه میکنید، از مکالمات غیر ضروری با دیگر دانش آموزان بپرهیزید.
    از مکالمات تلفنی طولانی، و وقت گذرانی در فضای مجازی تا هنگام به پایان رساندن درسی که باید بخوانید جدا خودداری کنید. این حواس پرتی ها باعث به وجود آمدن اختلال در برنامه شما می شود و در نتیجه از برنامه خود عقب میمانید.
ده گام مدیریت زمان

تکنیک‌های کاربردی مدیریت زمان

  1. بر روی کارهای خود متمرکز شوید:
    سعی کنید تا حد امکان به حواس پرتی های اطراف خود اهمیت نشان ندهید. تمرکز داشتن بر روی وظایفتان، به شما در مدیریت زمان کمک میکند. در ابتدا سعی داشته باشید که در بازه های زمانی کوتاه، برای مثال ۲۰ دقیقه بر روی درس متمرکز بمانید، و بعد از ۲۰ دقیقه استراحت کوتاهی داشته باشید و سپس ادامه درس را از سر بگیرید. با گذشت زمان و تمرین، می توانید این بازه زمانی را افزایش دهید.
  1. از تکنولوژی های مرتبط به مدیریت زمان بهره ببرید:
    تنها با یک جستجوی ساده، لیستی از برنامه ها و نرم افزار های مدیریت زمان در دسترس شما قرار میگیرد. برنامه های مختلف برای استفاده های متفاوت وجود دارند، که این اجازه را به شما میدهند تا زمانی را که برای هر درس صرف کرده اید اندازه بگیرید، و برنامه ها و سایت هایی که ممکن است حواس شما را پرت کنند برای مدت مشخصی از دسترس شما خارج میکند.
    شما می توانید مباحث مختلف درسی را در این برنامه ها یادداشت کنید تا در آخر میزان وقتی که برای هر کدام، و تست زنی صرف کرده اید در دسترس شما باشد.
تاثیر معدل در کنکور
ادامه
مدیریت بهینه زمان

بایدها و نبایدهای مدیریت زمان

  1. دلایل استرس گرفتن خود را بشناسید:
    با اینکه برخی از استرس ها باعث میشوند که ما به سمت مطالعه تشویق شویم، اما استرس و اضطراب بیش از اندازه عملکرد شما را تضعیف میکند.
    دلایلی که باعث اضطراب شما میشوند را شناسایی کنید و تا حد امکان از آنها دوری کنید. استرس باعث میشود که شما به جای مطالعه، وقت خود را بر روی فکر کردن به چگونگی انجام آن صرف کنید.
  1. به خودتان استراحت بدهید:
    به یاد داشته باشید که بیش از اندازه کار کشیدن از مغز باعث می شود که بعد از مدتی نتوانید عملکرد مثبت داشته باشید.
    اگر زیاد از حد وقت صرف مطالعه بکنید، بعد از مدتی متوجه می شوید که هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و شما فقط در حال وقت تلف کردن هستید. در بین درس خواندن به خود استراحت بدهید، تا انرژی کافی برای ادامه دادن را داشته باشید.
  1. به برنامه خود متعهد بمانید:
    اگر مدت مطالعه و تست زنی یک درس را ۱ ماه در نظر گرفته اید، باید به آن پایبند بمانید و از بهانه آوردن بپرهیزید.
    به خاطر داشته باشید که نادیده گرفتن درستان تنها باعث می شود که آنها روی هم انباشته شوند. ارزش قائل شدن برای تصمیماتتان و وقتتان، جنبه جدایی ناپذیر مدیریت زمان است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای